|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSHYG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSHYG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychohygiena
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/PSHY
|
Vyloučené předměty
|
KPS/MNS a KPS/9MNS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si osvojí základní poznatky a dovednosti z oblasti mentální hygieny, zdravého způsobu života a poznání sebe sama v souvislosti se snahou o sebezdokonalování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na výuce.
Plnění dílčích úloh vyplývajících z výuky.
Vypracování závěrečné seminární práce na zadané téma v rozsahu 6-8 normostran textu včetně seznamu citované odb. literatury.
|
Obsah
|
1. Význam duševní hygieny, základní kategorie, metody duševní hygieny
2. Duševní zdraví - vymezení pojmu, obecné předpoklady duševního zdraví, adaptace, maladaptace
3. Sebepoznání a sebevýchova, metody sebepoznávání
4. Stres jako rizikový faktor ohrožující duševní rovnováhu a jeho projevy
5. Příčiny a následky stresu
6. Zvládání stresu akutního a chronického
7. Životospráva z hlediska duševní hygieny
8. Pohybová aktivita, sport
9. Výživa
10. Spánek a odpočinek
11. Denní režim, hospodaření s časem
12. Sociální aspekty duševní hygieny
12. Hygiena duševní práce
13. Pracovní prostředí z psychohygienického hlediska
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vobořilová, Jarmila. Duševní hygiena a stres. Praha: ČVUT, 2015. ISBN 978-80-01-05724-7.
-
Základní:
McGee, Paul. Jak si nedělat starosti : malé změny, díky kterým se budete méně stresovat a více si užívat života. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4513-8.
-
Základní:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Základní:
Novák, Tomáš; Capponi, Věra. Sám sobě psychologem. 4., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4825-2.
-
Základní:
Jiřincová, Božena; Holeček, Václav; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-308-9.
-
Základní:
Poschkamp, Thomas. Vyhoření: rozpoznání, léčba, prevence. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0161-6.
-
Doporučená:
Hennig, Claudius; Keller, Gustav. Antistresový program pro učitele : projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
-
Doporučená:
Míček, Libor. Autoregulační a sociální aspekty duševního zdraví. Praha, SPN, 1980.
-
Doporučená:
Míček, Libor. Duševní hygiena : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakulty oboru psychologie. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Machač, Miloš; Hoskovec, Jiří; Machačová, Helena. Duševní hygiena a prevence zátěže : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Praško, Ján; Prašková, Hana. Proti stresu krok za krokem. Vyd. 1. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0068-9.
-
Doporučená:
Míček, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 2., dopl. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
13
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v psychologické terminologii zejména z oblasti obecné psychologie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit význam duševní hygieny pro život a charakterizovatu její základní kategorie |
uvést obecné předpoklady duševního zdraví |
popsat metody sebepoznání |
vysvětlit průběh stresové reakce v kontextu projevů a následků stresu |
charakterizovat složky životního stylu ovlivňující zdraví |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zpracovat časový snímek |
zhodnotit kvalitu vlastní životosprávy |
posoudit vlastní úroveň stresu |
vytvořit plán zkvalitnění vlastní životosprávy |
navrhnout náměty na minimalizaci stresu ve škole a na pracovišti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|