|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KPS/DEPS a KPS/9DEPS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPS/PS1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy z psychologie sociální a pedagogické se zřetelem na povolání učitele.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, referát, souhrnný test, ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Sociální percepce, chyby v soc. percepci.
2. Sociální skupiny, charakteristika, struktura a klasifikace sociálních skupin.
3. Socializační proces, poruchy socializace, deprivace.
4. Sociální komunikace - složky, poruchy komunikace.
5. Transakční analýza, základy asertivní komunikace.
6. Učení, charakteristika druhů učení. Podmínky efektivního učení, opakování a zapomínání.
7. Motivace, analýza motivačních faktorů. Motivace ve vyučovací hodině.
8. Analýza příčin neprospěchu žáků.
9. Kreativita a kreativní vyučování.
10. Hodnocení žáků, druhy hodnocení a jeho dopady na žáka.
11. Školní třída jako sociální skupina. Utváření autority učitele.
12. Výchovné prostředky a metody, odměny a tresty.
13. Agresivita a šikana ve škole a na pracovišti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Krejčířová, Dana; Říčan, Pavel. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přepracované a doplněné. Praha : Grada, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
-
Doporučená:
Trpišovská, Dobromila. Kapitoly ze sociální psychologie. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-304-9.
-
Doporučená:
Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování : [praktická příručka]. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
-
Doporučená:
Helus, Zdeněk. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
Doporučená:
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Doporučená:
Janoušek, Jaromír. Sociální psychologie : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha, Karolinum, 2001.
-
Doporučená:
HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele : vybraná témata. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0436-1.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Prunner, Pavel; Kubíková, Alena; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie pro učitele. 3. nezm. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7043-204-7.
-
Doporučená:
JIŘINCOVÁ, B., ČERVENKA, S. Vybrané problémy psychologie učení : Určeno stud. 2. - 4. roč. učitelství ZŠ a učitelství VVP. 1. vyd. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-057-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Celkem
|
85
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokladem pro studium PS2 je absolvování předmětu PS1 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti: - vysvětlí význam psychhologie pro úspěšnou práci učitele - objasní chyby v sociální percepci ve vztahu učitel-žák - rozliší úspěšnou a neúspěšnou komunikaci - vysvětlí příčiny neprospěch žáků - vymezí motivační faktory ve vyučovacím procesu - zdůvodní postupy řešení problémových situací ve škole |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
|
|
|
|