|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PEPSB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PEPSB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická psychologie B
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem ped. psychologie pro učitele a vychovatele, naučit je hlouběji porozumět problematice učení, jeho zákonům a teoriím. Dále je naším cílem seznámení s kreativními metodami, řešením problémových situací a s obecnými problémy motivace.
|
Požadavky na studenta
|
Projekt vědeckého výzkumu z oblasti pedagogické psychologie, didaktický test.
|
Obsah
|
1. Učení jako základní kategorie pedagogické psychologie
2. Psychologie výchovy.
3. Učení řešením problémů. Rozvíjení tvořivosti a metakognice
4. Psychologické aspekty hodnocení žáka.
5. Psychologické aspekty práce s chybou.
6. Školní úspěšnost, vytváření obrazu úspěšného žáka v interakci učitel-žák.
7. Motivace žáků v procesu učení
8. Autoregulace učení. Styly učení.
9. Teorie učení
10. Subjekty učení a vyučování z pohledu pozitivní psychologie.
11., 12. Praktické aplikace v modelových situacích.
13. Evaluace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Doporučená:
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
-
Doporučená:
HELUS, Z. Kapitoly z pedagogické a sociální psychologie : Učební text pro studující učitelství 1. stupně ZDŠ. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
Doporučená:
ĎURIČ, L. Pedagogická psychológia. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1988.
-
Doporučená:
HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Doporučená:
HOLEČEK, Václav. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Doporučená:
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.
-
Doporučená:
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
Doporučená:
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
Doporučená:
JIŘINCOVÁ, B., ČERVENKA, S. Vybrané problémy psychologie učení : Určeno stud. 2. - 4. roč. učitelství ZŠ a učitelství VVP. 1. vyd. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-057-5.
-
Doporučená:
FENSTERMACHER, G. D.; SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha, Portál, 2008. ISBN 80-7367-471-7.
-
Doporučená:
HVOZDÍK, J. Základy školskej psychológie. SPN Bratislava, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
119
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student se v teoreticko - aplikační úrovni orientuje v základech pedagogické psychologie, např. v druzích učení, zákonech učení, činitelech ovlivňující efektivitu učení apod |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka - aplikuje a konstruktivně posuzuje zákonitosti vývoje kognitivních procesů (vnímání, myšlení, řeč, paměť, pozornot) a jejich vliv na učení; - posoudí rozdíly ve vývoji kognitivních procesů u jednotlivých žáků a dokáže dostatečně přizpůsobit proces učení jejich individuálním potřebám; - aplikuje a konstruktivně posuzuje jednoltivé teorie učení (dle J. Piageta, L. S. Vygotského, p. J. Galperina, J. Brunera, D. p. Ausubela, F.J. Dochyho, D. A. kolba, aj.),rozeznává jejich podstatné znaky, odborným způsobem interpretuje jejich základní téze, rozhoduje o jejich možném využití v jednotlivých druzích učení; - zaujme odborné stanovisko k možnostem efektivního využití teorií učení v jednotlivých předmětech; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|