|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / NAD1Z
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
NAD1Z
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Nadaný žák
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
13 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka získá ucelený interdisciplinární pohled na nadání, nadané a jejich vzdělávání a osvojí si základní znalosti a dovednosti potřebné pro práci s nadaným dítětem/ žákem.
|
Požadavky na studenta
|
Individuální projekt: prezentace kazuistiky nadaného žáka a návrhu individuálního vzdělávacího plánu.
Týmový projekt: návrh organizačních a didaktických forem práce s nadaným žákem a tvorba portfolia pro učební aktivity nadaného žáka dle studijního oboru (zajímavé doplňkové činnosti, hlavolamy, rébusy, křížovky apod.)
Závěrečný test.
|
Obsah
|
1. Modely a koncepce nadání (Tannenbaum, Renzulli, Monks, Gagne ...).
2. Charakteristika nadaných žáků (typy nadaných, charakteristické projevy nadaných dětí a
žáků ve škole).
3. Sebepojetí nadaných žáků, sociálně-emocionální problémy nadaných.
4. Požadavky na osobnost učitele při práci s nadaným žákem (výkonové a charakterové
vlastnosti, pedagogicko-psychologické dovednosti).
5. Specifika komunikace s psychologem, speciálním pedagogem a rodiči nadaných dětí a žáků.
6. Identifikace nadaných dětí žáků na prvním stupni ZŠ (formy, způsoby, metody).
7. Přístupy ke vzdělávání nadaných (akcelerace, obohacení, socializace).
8. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu pro nadaného žáka.
9. Hodnocení nadaných dětí a žáků (funkce a formy hodnocení, časté nedostatky při hodnocení
nadaných žáků, percepce spravedlnosti).
10. Inkluze nadaných žáků v tradičním třídním kolektivu (formy a metody podporující interakci
nadaných dětí a žáků s ostatními žáky).
11. Identifikace specifických forem nadání (motorické, hudební výtvarné, interpersonální ...).
a možnosti jejich rozvoje v ZŠ běžného typu.
12. Problémové situace při práci s nadanými dětmi a žáky ve škole.
13. Kazuistiky nadaných dětí a žáků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Laznibatová, Jolana. Nadané dieťa : jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava : IRIS, 2001. ISBN 80-88778-32-8.
-
Základní:
Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha : Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-213-X.
-
Základní:
Stehlíková, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
-
Doporučená:
Sternberg, Robert J. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
-
Doporučená:
Václav Fořtík, Jitka Fořtíková. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha, 2015. ISBN 9788026209690.
-
Doporučená:
Landau, Erika. Odvaha k nadání. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
-
Doporučená:
Sternberg, Robert J. Úspěšná inteligence : jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. 1. vyd. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
8
|
Celkem
|
51
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- orientovat se v terminologii vývojové a pedagogické psychologie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- popsat osobnost žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, |
- propojovat jednotlivé poznatky z pedagogické a vývojové psychologie v řešení problémů, |
- vytvořit vlastní plán práce a prezentovat ho před skupinou. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezit osobnost nadaného žáka z legislativního a kurikulárního hlediska, |
- objasnit modely a koncepce nadání, |
- zhodnotit vlastní osobnostní předpoklady pro práci s nadaným žákem, |
- popsat charakteristické projevy nadaných žáků, |
- charakterizovat jednotlivé přístupy ke vzdělávání nadaných žáků, |
- posoudit možnosti inkluze nadaných žáků ve školní třídě běžného typu a vhodnost různých forem hodnocení nadaných žáků. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- vytvořit plán práce s nadaným žákem,
|
- charakterizovat specifika osobnosti nadaných žáků, rozlišit jednotlivé projevy nadání s ohledem na věk, vrozených předpokladů a stupně rozvoje schopností a dovedností, |
- aplikovat jednotlivé teorie nadání do praxe, |
- vysvětlit problematiku vzdělávání nadáních nejen odborné ale i laické veřejnosti v praxi, |
- využívat metod inkluze pro efektivní vzdělávání nadaných. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|