|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / DIPSB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
DIPSB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika psychologie B
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem předmětu je připravit studenty po stránce teoretické i praktické realizovat na středních školách školní vzdělávací program, ve kterém je v různých podobách zabudováno učivo psychologie (v rámci společenskovědního základu jako vzdělávací obor či jako průřezové téma).
|
Požadavky na studenta
|
Didaktická analýza učiva jednoho tematického okruhu přednesená na semináři, výroba metodického zásobníku pomůcek pro výuku psychologie.
|
Obsah
|
V předmětu KPS/DIPSB jsou zařazeny pouze semináře, na kterých bude prováděno:
- praktický nácvik výuky vybraných tematický celků z psychologie pro různé typy středních škol.
- didaktická analýza níže uvedených tematických celků:
1. Vnímání
2. Představivost, fantazie, tvořivost
3. Myšlení a řeč
4. Paměť a pozornost
5. Emoce, vůle a rozhodování
6. Psychologické metody
7. Periodizace vývoje, puberta a adolescence
8. Socializace osobnosti
9. Sociální komunikace, asertivita
10. Sociální skupiny
Didaktická analýza vždy obsahuje: vymezení učiva, očekávané výstupy, naplňované klíčové kompetence, učební úlohy, metody a formy výuky.
Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Základní:
Skalková , J. Obecná didaktika. Praha, ISV, 1999.
-
Základní:
Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
-
Základní:
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
Základní:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Doporučená:
Šil, Přemysl; Karolová, Jana. Člověk jako osobnost : psychologie pro střední školy. 2., pĹeprac. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-230-1.
-
Doporučená:
VANĚČEK, David. Didaktika obecná a oborová.. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2012. ISBN 978-80-01-05151-1.
-
Doporučená:
Vízdal, František. Didaktika psychologie : Určeno pro posl. fak. filozof. Díl 1.. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1987.
-
Doporučená:
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Doporučená:
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Doporučená:
Vacínová, Marie. Psychologie a společenská výchova. 2., přeprac. vyd., ve VP 1. vyd. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-006-4.
-
Doporučená:
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-065-9.
-
Doporučená:
Helus, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Vyd. 1. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-245-4.
-
Doporučená:
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Doporučená:
Gillernová, I., Hermochová, S. Sociální dovednosti učitele. SPN Praha, 1990.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.
-
Doporučená:
Gillernová, I.,Buriánek, J. Základy společenských věd I: Psychologie, sociologie. Praha Fortuna, 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
102
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokladem jsou znalosti základních poznatků z obecné, vývojové, sociální a pedagogické psychologie, obecné didaktiky a vědomosti získané na přednášce předmětu KPS/DIPSA |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti: - budou připraveni vyučovat tak, aby vedle vědomostí jejich výuka rozvíjela také složitější dovednosti a celoživotní postoje žáka - budou umět zformulovat edukační cíl jako žákův výkon (= očekávané výstupy) - budou se umět orientovat v základních kurikulárních dokumentech (zejména v RVP pro SŠ) a budou chápat odlišnosti RVP a ŠVP, - dokáží rozpoznat jaké klíčové kompetence jsou rozvíjeny učivem (především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů) - na základě vytvoření vlastní didaktické analýzy učiva dokáží analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP - budou znát přínos průřezového tématu "Osobnostní a sociální výchova" pro rozvoj osobnosti žáka a budou vybaveni technikami k jeho realizaci v podmínkách SŠ - budou mít k dispozici a budou umět využívat metodické pomůcky (dotazníky, testy, vhodné učební úlohy, sociálně psychologické techniky apod.) k motivaci a k expozici nového učiva psychologie na SŠ - budou umět hodnotit výkony, aktivitu žáků při hodinách psychologie Student se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|