|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / APS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
APS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Analýza ped. situací z psych. kontextu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Analýza pedagogických situací z psychologického kontextu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
6 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi pro rozvoj a ukotvení funkčních kompetencí učitele. Na základě absolvovaných náslechových a blokových praxí bude student schopen detekovat a následně analyzovat klíčová místa pedagogické situace z psychologického kontextu. Díky sebereflexi a znalostí z teorie psychologie i praxe bude schopen navrhovat funkční alterace z psychologického hlediska tak, aby byl naplněn edukační cíl výukové jednotky.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování semestrálního projektu (seminární práce) založeného na mikroanalýzách výukových situací s cílem rozvíjet dispozice k reflexi edukačního procesu a hodnotit kvality učebního prostředí z psychologického hlediska tak, aby bylo podpořeno dosažení edukačních cílů v cílové úrovni.
Zápočet.
Úspěšné zvládnutí semestrálního projektu a jeho obhajoba.
|
Obsah
|
1) Metodika analýzy výukových /edukačních situací
2) Psychodidaktická témata výuky:
- vztah učitel x žák,
- komunikace,
- individuální práce s žákem,
- práce s žákovskou skupinou,
- formy,
- motivace,
- řešení konfliktů,
- psychologická specifikace práce s žáky se SVP.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
https://phix.zcu.cz/moodle/enrol/index.php?id=5447
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KORTHAGEN,FRED. ET AL. Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů.. Brno, 2011. ISBN 978-80-246-0192-2.
-
Základní:
Spilková, V. & Tomková, A. et al. Kvalita učitele a profesní standard.. Praha, 2010.
-
Základní:
Píšová, Michaela. Mentoring v učitelství : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-518-8.
-
Základní:
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Základní:
Dytrtová, R. & Krhutová, M. Učitel. Příprava na profesi.. Praha, 2009.
-
Základní:
Spilková, Vladimíra; Vašutová, Jaroslava. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání : výzkumný záměr : úvodní teoreticko-metodologické studie 2008. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-384-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
51
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- použít základní pojmy pro popis výuky v psychologickém kontextu,
- operacionalizovat základní pojmy pro popis výuky,
- použít základní pojmy pro hodnocení kvality výuky,
- ilustrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech.
- použít základní pojmy pro analýzu a popis výuky v psychologickém kontextu,
- aplikovat základní pojmy pro popis výuky,
- použít základní terminologii pro hodnocení kvality výuky,
- demonstrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- demonstrovat psychologickou citlivost pro popis a analýzu výuky (základní arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé uplatnění)
- rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu výuky (uplatnit základní předpoklady k profesnímu vidění)
- navrhovat a kriticky hodnotit zlepšující alterace pro hodnocenou výukovou situaci |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- aplikovat požadovanou terminologii, vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech psychologie a oboru,
- porozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti, jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP) a psychologickým aspektům z nich vyplývajících,
- uvažovat o obsahu zrealizované učební úlohy z psychologického hlediska; ilustrovat tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu,
- analyzovat svůj model pedagogického díla; na základě výsledků posouzení doplňovat svůj model o odpovídající alterace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti psychologie, pedagogiky adidaktiky) používat při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací výuky.
- Při analýzách videozáznamů výuky, příp. při pozorování reálné výuky do žádoucí míry zvládat dokumentační záznam.
- Na podkladě analýzy výuky formulovat zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze.
- V reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Kolokvium, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Portfolio, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Kolokvium, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|