|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 9VYPO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
9VYPO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vývojová psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
15
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty souborem základních vědomostí a dovednosti z oblasti ontogenetické psychologie se zaměřením na jednotlivé vývojové periody, variabilitu psychického vývoje a jeho podmíněnosti.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu: splnění dvou písemných testů z vybraných témat (duben, květen).
Ke zkoušce: písemný test (znalost základních pojmů vývojové psychologie) kombinovaný s ústní zkouškou.
|
Obsah
|
1. Základní otázky vývojové psychologie (předmět, metody, přístupy).
2. Psychický vývoj - zákonitosti a teorie vývoje, mechanismy, variability.
3. Poruchy vývoje a jejich příčiny, vývoj dítěte s ADHD a DMO.
4. Periodizace vývoje psychiky.
5. Charakteristika integračního období vývoje člověka.
6. Charakteristika kulminačního období vývoje člověka.
7. Charakteristika involučního období vývoje člověka.
8. Základní formy činností, psychologie hry.
9. Vývoj motorických a statických funkcí.
10. Vývoj kresebného projevu.
11. Vývoj řeči.
12. Vývoj poznávacích a emočních procesů.
13. Geneze osobnosti a sebeuvědomění.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
Doporučená:
Švancara, Josef. Diagnostika psychického vývoje. Praha : Avicenum, 1974.
-
Doporučená:
Kon, Igor' Semenovič. Kapitoly z psychologie dospívání. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
Hradecká, Milada. Kapitoly z vývojové psychologie. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 1979.
-
Doporučená:
Heydebrand, Caroline von. O duševní podstatě dítěte. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1993. ISBN 80-85791-00-5.
-
Doporučená:
Příhoda, V. Ontogeneze lidské psychiky I. - IV. SPN Praha, 1963.
-
Doporučená:
Taxová, Jiřina. Pedagogicko-psychologické problémy dospívání : Skripta pro posl. filozof. fak. Univerzity Karlovy. 1. vyd. Praha : Univ. Karlova, 1985.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk; Langmeier, Josef. Počátky našeho duševního života. Praha : Panorama, 1986.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef. Psychická deprivace v dětství. 2., přeprac. vyd. Praha : Státní zdravotnické nakladatelství, 1968.
-
Doporučená:
Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4, v Portálu 3. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-608-X.
-
Doporučená:
Piaget, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v Portálu 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.
-
Doporučená:
Švancara, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. SPN Praha, 1983.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Variabilita a patologie psychického vývoje : Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-797-4.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd., v Gradě Publishing 1. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
-
Doporučená:
Novotná, Lenka; Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana. Vývojová psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha : Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-7.
-
Doporučená:
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalosti psychologických kategorií, základy obecné psychologie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka: pochopí a aplikuje pojmy z vývojové psychologie, analyzuje problémy ontogeneze, dokáže porovnat jednotlivé koncepce vývoje, vysvětlit zvláštnosti jednotlivých vývojových period, dokáže interpretovat vývojové úkoly ontogeneze. V semináři je schopen: aplikovat teoretické poznatky z vývojové psychologie, posoudit úroveň školní připravenosti, analyzovat kresebné projevy žáků. Na základě získaných znalostí a dovedností zpracuje kazuistiku problémového dítěte |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
E-learning, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|