|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 9PSZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
9PSZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologie zdraví
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 73
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 40
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/9PSZD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámení s pojetím zdraví dle WHO, získání uceleného souboru poznatků z oblasti prevence civilizačních chorob a psychologických aspektů léčby zdravotních poruch. Seznámení s pravidly zdravého životního stylu a s otázkami výchovy ke zdraví ve školách.
|
Požadavky na studenta
|
Orientace v základních poznatcích předmětu a dovednost aplikovat je na jednotlivé věkové kategorie.
|
Obsah
|
1. Předmět psychologie zdraví. Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Somatické, psychické, duchovní a sociální aspekty zdraví. Přehled teorií zdraví. Zdravý životní styl. Programy psychologie zdraví.
2. Fyziologie stresu, první příznaky stresu, diagnostika stresu, somatizace stresu. Analýza stresorů. Teorie životních událostí.
3. Vztah náročných životních situací a technik vyrovnávání se s nimi ke zdraví. Nadějné způsoby zvládání životních těžkostí.
4. Emocionalita a lidské zdraví. Vliv negativních emocí na zdraví. Emocionální poranění. Problematika odpuštění.
5. Syndrom vyhoření a jak mu čelit. Prevence ztráty nadšení. Minimalizace stresu prostřednictvím time-managementu.
6. Psychoneuroimunologie. Imunologie, imunitní systém a jeho funkce. Imunizace. Dysfunkce imunitního systému. Vztah imunitního systému a psychologických jevů.
7. Duševní hygiena a její význam v prevenci psychosomatických onemocnění. Pojem duševní hygiena. Obecné předpoklady duševní rovnováhy. Zralá osobnost. Sebevýchova. Diagnostika duševního zdraví. Neurózy, neuroticismus, neurotičnost žáků a učitelů. Duševní hygiena ve škole.
8. Chování poškozující zdraví (kouření, alkoholismus, drogová závislost, sexuální promiskuita a rizikový sex, gamblerství, obezita, mentální anorexie, nehody a úrazy).
9. Zvyšování odolnosti vůči stresu změnou postoje, zvyšováním sebedůvěry, sociální pomocí. Teorie sociální opory.
10. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. Asertivita jako obrana proti stresu. Agresivita a šikana jako sociálně patologické jevy poškozující zdraví.
11. Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. Role výživy v prevenci onemocnění. Význam vitálních látek pro tělesné a duševní zdraví. Strava pro relaxaci.
12. Alfa aktivita mozku, zdravý spánek, autoregulační a relaxační techniky. Mentální trénink. Využití práce s podvědomím pro uzdravování a prevenci nemocí.
13. Plán prevence a posilování vlastního zdraví. Zdravý životní styl na přelomu tisíciletí. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Základní:
Jiřincová, Božena; Holeček, Václav; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-308-9.
-
Doporučená:
Franková, A. Buď fit i v zaměstnání.. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Weil, A. Cesty ke zdraví. Praha, 1991.
-
Doporučená:
Rheinwaldová, Eva. Dejte sbohem distresu. 1. vyd. Praha : Scarabeus, 1995. ISBN 80-85901-07-2.
-
Doporučená:
Míček, Libor; Zeman, Vladimír. Učitel a stres. 2., rozš. vyd. Opava : Vade Mecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5.
-
Doporučená:
Bierach, Alfred J. Varovné signály duše. Praha, Alternativa, 1995.
-
Doporučená:
Velká kniha relaxace : kalifornské techniky, které pomáhají zvládat nadměrný stres v životě. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-062-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost obecné a vývojové psychologie a psychologie osobnosti. Základy biologie v rozsahu učiva SŠ |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
teoretická znalost problematiky psychologie zdraví a péče o zdraví.Student aplikuje získané poznatky na konkrétní příklady z vlastní praxe |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|