|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / XPS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
XPS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Souvislá praxe 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[TYD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KPG/XPV2
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/XPV2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPG/XPSZ, KPG/XPS2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Souvislá praxe prověřuje a posiluje studentovu připravenost vyrovnat se s nároky praxe, uplatnit a ověřit si všechny dosud nabyté znalosti a dovednosti, reflektovat jejich úroveň.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na studenta
100% účast,
vedení pedagogického deníku - libovolným způsobem vypracovaný plán vzdělávací nabídky, doplnění denními přípravami a reflektivními poznámkami,
autoevaluace svého působení v předškolním zařízení a na ni navazující stanovení dalších cílů profesního rozvoje pro nadcházející období,
prezentace zkušeností z praxe v kolokviu (které je otevřeno studentům nižších ročníků),
reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí,
vytvoření kapitoly portfolia "Já jako učitel", které bude součástí portfolia předkládaného u SZZ; v kapitole budou stanoveny profesní cíle, budou uvedeny konkrétní aktivity pro zlepšení vlastních pedagogických kompetencí a hodnocení míry dosažení stanoveného cíle,
pořízení videozáznamu vlastní pedagogické činnosti a jeho analýza s využitím metodiky 3A,
rozprava nad portfoliem.
Požadavky KS (pracující v MŠ)
aktivní účast v úvodním a závěrečném kolokviu,
vypracované přípravy vzdělávací nabídky dle příslušného pracoviště,
autoevaluace svého působení v předškolním zařízení a na ni navazující stanovení dalších cílů profesního rozvoje pro nadcházející období,
videonahrávka zpracovávající ucelenou vzdělávací nabídku, její analýza s využitím metodiky 3A,
reflexe videonahrávky dle zvolených kritérií,
reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí a na ni navazující stanovení dalších cílů profesního rozvoje pro nadcházející období,
vytvoření kapitoly portfolia "Já jako učitel", které bude součástí portfolia předkládaného u SZZ. V kapitole budou stanoveny profesní cíle, budou uvedeny konkrétní aktivity pro zlepšení vlastních pedagogických kompetencí a hodnocení míry dosažení stanoveného cíle.
|
Obsah
|
1. Příprava, realizace a evaluace edukačního procesu v MŠ, realizace integrovaných celků dle příslušného ŠVP a TVP.
2. Zpracování zkušeností do portfolia, které bude předloženo u SZZ.
3. Reflexe dosažené úrovně profesních kompetencí
sledování rozvíjející se úrovně dosahovaných kompetencí (dotazník),
stanovování si profesních rozvojových cílů s využitím evaluačního nástroje profesní reflexe a sebereflexe (kartičky pro sebehodnocení),
identifikace kritických míst v pedagogické činnosti a jejich zdůvodnění,
jejich alterace a zdůvodněné návrhy změn (využití metodiky 3A).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
-
Základní:
Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
-
Základní:
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Základní:
Škardová, Miroslava. Plánujeme spolu. Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. .
-
Základní:
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
-
Doporučená:
Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
-
Doporučená:
Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Doporučená:
Step by Step. Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. .
-
Doporučená:
Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
-
Doporučená:
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠKARKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno. 2015.
-
Doporučená:
Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
-
Doporučená:
Syslová, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
120
|
Kontaktní výuka
|
4
|
Celkem
|
164
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
popsat principy RVP PV |
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání
|
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku |
charakterizovat principy efektivní komunikace |
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku |
realizovat základní administrativu, která je součástí práce učitelky na MŠ (zápis do třídní knihy, docházka) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
formulovat vzdělávací cíle |
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty |
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí |
naplánovat vzdělávací nabídku ve formě integrovaného bloku |
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte |
používat principy a techniky efektivní komunikace v komunikaci s dětmi |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat ŠVP dané školy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
naplánovat vzdělávací nabídku formou integrovaného bloku dle ŠVP dané školy |
realizovat vzdělávací nabídku s ohledem na naplnění principu integrace obsahu |
uplatňovat multidisiplinární naukové znalosti i praktické dovednosti |
ovládat základní didaktické postupy a nedirektivní prostředky pro získání pozornosti |
užívat prostředky k utváření dobrého sociálního klimatu ve třídě |
užívat škálu hodnotících prostředků pro předškolní věk |
zvládat s dopomocí základní administrativu, která je součástí práce učitelky MŠ |
stanovovat si osobní profesní cíle |
odhalovat své silné a slabé stránky |
plánovat konkrétní aktivity pro zlepšení vlastních kompetencí a hodnotit míru dosažení stanoveného cíle |
odhalovat kritická místa v pedagogickém procesu a navrhovat možnosti jejich řešení |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
hospitace a následná odborná diskuse s didaktiky v průběhu praxe |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
analýza videoukázek - využití metodiky 3A |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
analýza videoukázek - využití metodiky 3A,
analýza vlastní videonahrávky pedagogické činnosti - využití metodiky 3A.
|
|
|
|
|