|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / VZZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
VZZS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Výchova ke zdravému životnímu stylu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
29 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si základních vědomostí a dovedností v oblasti zdravého životního stylu, dále pak orientace v jednotlivých komponentách zdravého životního stylu, včetně otázek spojených s praktickými náměty v oblasti zdraví a prevence nemocí v oblasti zdravého životního stylu.
|
Požadavky na studenta
|
Samostatná práce s literaturou. Individualizovaný nebo týmový projekt. Návrh, realizace, zhodnocení metodického listu v pedagogické praxi.
|
Obsah
|
Při distanční výuce lze využít Moodle pro tento předmět.
Cílem předmětu je osvojení si základních vědomostí a dovedností v oblasti zdravého životního stylu, dále pak orientace v jednotlivých komponentách zdravého životního stylu, včetně otázek spojených s praktickými náměty v oblasti zdraví a prevence nemocí v oblasti zdravého životního stylu. Student/-ka porozumí otázkám zdravého životního stylu. Dokáže odlišit historické a současné přístupy. Analyzuje odlišnosti obsahu a prostředků ve výchově ke zdraví. Zaujímá otevřený postoj k jednotlivým přístupům ve zdravém životním stylu. Aplikuje teoretické poznatky na výchovu ke zdravému životnímu stylu u dítěte v určitém věkovém období. Využívá prostředky respektující výchovy a dokáže zhodnotit pedagogicko-psychologické a sociální aspekty výchovy ke zdraví. Obsahová náplň seminářů:
1. Celostní pojetí zdraví a zdravý životní styl.
2. Cíle, úkoly a základní komponenty výchovy ke zdravému životnímu stylu.
3. Historické aspekty výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu, porovnání se současností.
4. Analýza jednotlivých komponet výchovy ke zdravému životnímu stylu.
5. Pedagogicko-psychologické a didaktické aspekty výchovy ke zdravému životnímu stylu, včetně využití projektového a kooperativního vyučování.
6. Role rodiny a školy ve výchově ke zdraví a zdravému životnímu stylu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Holub, Jiří. AIDS a my aneb Co je třeba vědět o AIDS. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-7169-068-6.
-
Doporučená:
Uzel, R. Antikoncepční kuchařka. Grada Praha, 1999.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
Doporučená:
Borneman, Ernest. Encyklopedie sexuality. Praha : Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-17-1.
-
Doporučená:
Šulová, Lenka. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
-
Doporučená:
Zvěřina, J. Lékařská sexuologie. Praha, H+H, 1992.
-
Doporučená:
Uzel, Radim. Mýty a pověry v sexu. 1. vyd. Praha : Práce, 1990. ISBN 80-208-0936-8.
-
Doporučená:
Vaníčková, Eva. Násilí v rodině : Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-008-4.
-
Doporučená:
Smolíková, K.; Hejnová, R. Než se dítě zeptá. : program sexuální výchovy dětí předškolního věku. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-132-0.
-
Doporučená:
Trojan, Ondřej. O čápech, vránách a dětech. Vyd. 1. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-821-0.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Doporučená:
Machová, Jitka; Hamanová, Jana. Reprodukční zdraví v dospívání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2002. ISBN 80-86022-94-3.
-
Doporučená:
Vaníčková, Eva. Sexuální násilí na dětech : výskyt, podoby, diagnostika, terapie, prevence. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-286-6.
-
Doporučená:
Kracík, Jiří. Sexuální výchova postižené mládeže. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-626-9.
-
Doporučená:
Dunovský, Jiří. Sociální pediatrie : vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
-
Doporučená:
Leman, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-152-5.
-
Doporučená:
Bentovim, Arnon. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-629-3.
-
Doporučená:
Čevela, R. a kol. Výchova ke zdraví pro zdravotnické školy. Praha: Grada, 2009.
-
Doporučená:
Machová, J. a kol. Základy sexuální výchovy. Praha : PedF UK, 1998.
-
Doporučená:
Svobodová, Jarmila. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-53-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat znalosti z biologie člověka, orientovat se v odborné environmentální terminologii |
orientovat se odborné environmentální terminologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
užívat odbornou pedagogickou terminologii |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit zdravý životní styl a jeho význam pro zdraví člověka |
analyzovat odlišnosti obsahu a prostředků ve výchově ke zdraví |
aplikovat výchovu ke zdravému životnímu stylu u žáka/dítěte na určitém vývojové stupni a dle jeho individuálních potřeb |
zhodnotit pedagogické, psychologické a sociální aspekty výchovy ke zdravému životnímu stylu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout konkrétní plán výchovy ke zdravému životnímu stylu pro vybraného žáka/dítě |
doložit na vlastní sebereflexi dodržování/nedodržování zdravého životního stylu a možnosti zlepšení/nápravy. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|