|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / VTI1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
VTI1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Videotrénink ve škole 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/PGNSB
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student bude po absolvování předmětu vědět, z jakých teoretických a metodických základů VTI vychází. Seznámí se se základními atributy metody VTI na základě simulací situací, práce s kasuistikami apod. Seznámí se s mikroanalýzou videozáznamu komunikace. Student se rovněž seznámí se základy efektivní- respektující komunikace ( příjmu).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Pořízení vlastní videonahrávky z vyučovacího procesu (simulace výuky v semináři), provedení mikroanalýzy vybrané videonahrávky s oporou o předem strukturovaný reflektivní formulář - pozorovací arch. Obhájení předložené práce.
|
Obsah
|
Student bude po absolvování předmětu schopen prezentovat a zdůvodnit mikroanalýzy videozáznamu komunikace a vedení výukového procesu. Osvojí si základy vedení žáků k sebeřízení na základě fungování mozku a vědomé reflexe vztahových signálů ve vlastní komunikaci. Rozpoznává v komunikaci vztahově asymetrické výroky (interpretaci, manipulaci, hodnocení, mentorování, dvojné vazby, popírání vidění, ironie) a popisuje jejich důsledky pro činnost mozku příjemce a pro rozvoj jeho sebeřízení. Naučí se používat popisný jazyk, pátrání po porozumění, zveřejňovat své emoce, vyzývat žáky k navrhování dohod a dávat pozitivní a negativní zpětné vazby.
Přehled témat:
1. VTI vznik a fungování v současnosti
2. Zásady práce VTI
3. Fungování mozku žáků během komunikace
4. Sociální potřeby (status, autonomie, důvěra, férovost) a potřeba jistoty a vliv jejich saturace na činnost mozku
5. Vztahové signály v komunikaci a jejich vztah k sociálním potřebám a jistotě
6. Sebeřízení žáků
7. Emoce v komunikaci
8. Poskytování zpětných vazeb v komunikaci
9. Vedení a řízení
10. Proces vedení
11. Zvládání acting - outů a manipulace v komunikaci se žáky
12. Práce s věcnými signály v komunikaci
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Doporučená:
Dittrichová, Jaroslava; Papoušek, Menchthild; Paul, Karel. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0399-8.
-
Doporučená:
Karns, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem : zásady a cvičení. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
-
Doporučená:
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.
-
Doporučená:
Lukavská, Eva. Pozor, děti! : (didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
s porozuměním užívat terminologii obecné didaktiky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
plánovat výuku a zdůvodnit volbu metod a forem výuky ve vztahu ke vzdělávacímu obsahu a výukovým cílům. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student bude schopen rozumět podstatě respektující komunikace, bude schopen rozlišit efektivní a neefektivní komunikaci, bude reflektovat vlastní komunikaci prostřednictvím týdenních zápisů a na konci semestru vyjádří svůj posun a doporučení pro další dny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hodnotit výuku podle předem daných kritérií (hodnotícího archu) a svá tvrzení zdůvodnit. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Kolokvium, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kolokvium, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|