|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / US
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
US
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do supervize
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KSS/PKSSG a KSS/SOSPG
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz si klade dvojí cíl. Jednak jsou studující seznámeni s teoretickými základy supervize, jednak přináší zkušenost supervize. Během výuky studující porozumí významu a smyslu supervize, poznají její hodnoty, cíle, funkce a formy, seznámí se s etickým kodexem supervize. Dále získají znalosti o způsobu vyjednávání supervize a základních prvcích supervizního kontaktu. Součástí kurzu jsou supervizní setkání pod vedením supervizora se supervizním výcvikem. Studující tak získá vlastní zkušenost se supervizí, které budou pracovat jejich zkušenosti ze dvou typů praxí ve stejném semestru.
|
Požadavky na studenta
|
Získání stanoveného počtu bodů v didaktickém testu (prověřování teoretických znalostí). Aktivní účast na seminářích (zapojení se do diskuzí, účastnit se technik se zaměřením na nácvik průběhu supervize z různých rolí, reflektovat svoji účast v jednotlivých technikách). Souhrnná písemná reflexe a její ústní prezentace v rámci odborného zápočtového kolokvia.
|
Obsah
|
1. Vymezení supervize. Definice a pojetí supervize podle různých autorů.
2. Historie supervize (historické impulsy: antika, středověk, 17. až 20. století.). Odkaz historických impulsů pro současné pojetí supervize.
3. Vývoj supervize v ČR. Oblasti rozvoje supervize v ČR.
4. Význam supervize v pomáhajících profesích. Zhodnocení potřebnosti supervize v pomáhajících profesích v současné době.
5. Vzdělávání v oblasti supervize. Osobnostní předpoklady supervizora. Role supervidovaného. Seberefelxe a reflexe supervizora.
6. Cíle, funkce a formy supervize. Průběh supervize. Posouzení jednotlivých forem supervize z pohledu efektivity supervizního procesu.
7. Teoretická východiska supervizního kontraktu (psychologické směry jako teoretická východiska pro supervizní setkání).
8. Supervizní kontrakt (širší - dlouhodobý kontrakt, užší aktuální kontrakt, supervizní rozhovor).
9. Supervizní techniky (Balintovská skupina, modelování, hraní rolí, kreslení map, videozáznam). Nácvik (modelová simulace) jednotlivých supervizních technik.
10. Rizika a hranice supervize. Možnosti předcházení rizik v supervizi. Supervize v týmu a organizace.
11. Etické principy supervize. Implementace etických principů do procesu supervize. Důsledky porušování etických principů v supervizi.
12. Supervize v organizaci (cíle supervize v organizaci, rozvoj strategie a praxe supervize v organizacích, vytváření podmínek pro optimální průběh supervize).
13. Aktuální problémy v supervizi. Shrnutí, evaluace výuky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MICHKOVÁ, A. Supervize.. České Budějovice, 2008. ISBN 978-80-7394-145-1.
-
Základní:
POTMĚŠILOVÁ, P. Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání.. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4127-6.
-
Základní:
HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích.. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
-
Rozšiřující:
BELARDI, N. Supervision: Grundlagen, Techniken, Perspektiven. München, 2005. ISBN 80-7044-698-8.
-
Doporučená:
JEKLOVÁ, M., REITMAYEROVÁ,E. Interní supervize.. Praha, 2007. ISBN 978-80-86991-06-1.
-
Doporučená:
HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi socia?lni? pra?ce: metodicka? pr?i?ruc?ka pro uc?itele a supervizory v socia?lni? pra?ci.. Praha, 1999.
-
Doporučená:
BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ, A. Odborná praxe a supervize.. Liberec, 2010. ISBN 978-80-7372-687-4.
-
Doporučená:
HAVRDOVÁ, Z.; HAJNÝ, M. Praktická supervize.. Praha: Galén, 2008. ISBN 9788072625321.
-
Doporučená:
KADUSHIN, A, HARKNESS, D. Supervision in Social Work. New York, 2002. ISBN 0-231-12094-.
-
Doporučená:
BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. Týmová supervize. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
83
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Popsat strukturu osobnosti z pohledu teorií psychologie. |
Charakterizovat sociální komunikaci. |
Vysvětlit metody a postupy využívané v pomáhajících profesích. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Přiřadit projevy osobnosti do jednotlivých vlastností osobnosti z pohledu psychologických koncepcí. |
Rozpoznat efektivní sociální komunikaci. |
Posoudit přínos jednotlivých metod a forem v poradenském procesu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vymezit supervizi. |
Definovat jednotlivá pojetí supervize podle různých autorů. |
Objasnit vývoj supervize z pohledu filozoficko-psychologického myšlení. |
Charakterizovat cíle, funkce a formy supervize. |
Popsat průběh supervize. |
Vyjmenovat a charakterizovat supervizní techniky. |
Objasnit etické principy supervize. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Posoudit teoretická východiska supervize podle různých autorů. |
Zformulovat cíle supervize v pomáhajících profesích. |
Navrhnout formy supervize podle povahy supervizního kontraktu. |
Určit rizika a hranice supervize. |
Navrhnout techniky supervize podle povahy supervizního kontraktu. |
Posoudit osobnostní předpoklady pro roli supervizora. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|