|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SPSS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SPSS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Speciální pedagogika SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/PED1 a KPG/PED2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvedení studentů do systému komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v duchu současného integračního paradigmatu speciální pedagogiky.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný vědomostní test.
|
Obsah
|
1. Speciální pedagogika, její předmět a cíle. Vymezení základních pojmů a souvislostí.
2. Přehled a charakteristika jednotlivých typů zdravotního postižení a sociálního znevýhodnění.
3. Základy etiologie. Prvky prevence, diagnostiky a terapie v kompetencích učitele.
4. Specifika přístupu k žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami. Inkluzívní školství a sociální integrace osob se znevýhodněním.
5. Problematika přístupu k žákům a studentům se specifickými poruchami učení.
6. Problematika přístupu k žákům a studentům s poruchami chování a jedinců sociálně nebo sociokulturně znevýhodněných.
7. Problematika přístupu k žákům a studentům s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením.
8. Problematika přístupu k žákům a studentům se zrakovým postižením.
9. Problematika přístupu k žákům a studentům se sluchovým postižením.
10. Problematika přístupu k žákům a studentům s narušenou komunikační schopností.
11. Problematika přístupu k žákům a studentům s mentálním postižením.
12. Přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek a počítačových programů
13. Individuální vzdělávací plán.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Schopler, Eric. Autistické chování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
-
Doporučená:
Defektologický slovník. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
-
Doporučená:
Krejčířová, Dana; Říčan, Pavel. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přepracované a doplněné. Praha : Grada, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
-
Doporučená:
Černá, Marie. Kapitoly z psychopedie. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-899-7.
-
Doporučená:
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
-
Doporučená:
Krahulcová - Žatková, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum Praha, 1996.
-
Doporučená:
Lechta, Viktor. Logopedické repetitórium : Teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
-
Doporučená:
Švarcová, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
-
Doporučená:
Lesný, Ivan; Špitz, Jan. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy : Celost. vysokošk. učebnice. Praha : SPN, 1989.
-
Doporučená:
Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
-
Doporučená:
Košč, Ladislav. Patopsychológia : Poruchy učenia a správania. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1975.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství : Celost. vysokošk. příručka pro stud. filoz. a pedag. fakult. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-24526-9.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
-
Doporučená:
Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
-
Doporučená:
Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student disponuje základním přehledem poznatků v oblasti biologie člověka, filozofie a společenských věd na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student porozumí základní speciálněpedagogické terminologii, zorientuje se v problematice různých druhů zdravotního postižení, zdravotního znevýhodnění a sociálního znevýhodnění vzhledem k různým případům žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, reflektuje a dokáže využít různé možnosti přístupu k těmto žákům a studentům integrovaným v běžných školách |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|