|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SPPD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SPPD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Speciální pedagogická praxe
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
13
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KPG/SPPC
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/SPPC
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz "Speciálně pedagogická praxe A" je určen studentům certifikátového studia Speciální pedagogika. Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými speciálně pedagogickými školskými pracovišti. Student si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na analýzu procesu vzdělávání žáků se speciálními potřebami.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou pro udělení zápočtu je 100% docházka na vybraném pracovišti speciálně pedagogické praxe (včetně programem vyžadované účasti na skupinových supervizích a organizačních setkáních). V případě, že se student nemůže z vážných důvodů praxe v některých z termínů účastnit, omlouvá se instruktorovi praxe, se kterým také dohodne náhradní termín pro výkon praxe.
Po ukončení Speciálně pedagogické praxe B, je organizováno závěrečné supervizní kolokvium k praxi, které vede vyučující speciálně pedagogické praxe. Na tomto setkání předkládá každý student souhrnné zprávy z praxe, k nimž je vedena formou kolokvia krátká rozprava. Souhrnné zprávy z praxe zakládá student do svého studijního portfolia. Student absolvování praxe dále dokládá vyplněným a potvrzeným záznamovým arch z praxe, hodnocení studentova počínání ze strany instruktora praxe.
|
Obsah
|
Předmětem praxe je pokračování v praktické činnosti pod dohledem na studentem vybraném speciálně pedagogickém pracovišti.
1. Individuální práce s člověkem s mentálním či kombinovaným postižením v programu volnočasových aktivit ZKUSME TO v organizaci Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením o.s. ? Okresní organizací v Plzni. Student se po úvodním školení stává asistentem člověku s mentálním či kombinovaným postižením. Prostřednictvím setkávání mu umožňuje kontakt s populací bez postižení, nácvik sociálních dovedností a pomáhá mu věnovat se koníčkům, kterým by se bez jeho(jí) pomoci mohl věnovat jen velmi obtížně.
2. Programy ?Individuální doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí? Mentoring mladistvého ze sociálně znevýhodněného prostředí? realizovaného Společností Tady a Teď, o.p.s. V rámci programu jsou studenti seznámeni s problémy těchto dětí a mládeže ve výchovně vzdělávacím procesu a nabízí možnost blíže poznat specifika jejich rodinného prostředí. Pro děti je doučování nenahraditelnou součástí přípravy do školy. Program doučování v rodinném prostředí či program Mentoring vede děti a mládež k větší motivaci, dlouhodobějšímu zájmu a tedy i k lepším výsledkům.
3. Projekt ?MODRÁSEK? je určen dětem s tělesným, mentálním nebo kombinovaným postižením nebo s poruchami autistického spektra ve věku do 15 let (dále jen klient) a jeho cílem je umožnit těmto dětem účastnit se volnočasových aktivit, zájmových kroužků, příměstských táborů či jiných aktivit poskytovaných organizací Motýl o.s. Student působí v projektu jako osobní asistent klienta. Spolu s klientem se účastní předem dohodnutých aktivit, popř. dalších akcí pořádaných o.s Motýl. Povinností každého asistenta je vést dokumentaci zaznamenávající průběh konkrétního programu a napsat závěrečnou reflexi. Před samotným zahájením praxe je student odborně zaškolen (poskytování první pomoci, přístup a komunikace s klienty se zdravotním postižením, zpracovávání dokumentace), je mu poskytována metodická podpora a každý se v průběhu programu účastní 3 setkání supervizního charakteru. Po ukončení programu dostává student osvědčení o absolvování praxe v programu.
Praxe má dotaci 3 hodin týdně po dobu celého semestru. V průběhu praxe má student možnost kdykoliv požádat vyučující praxe o konzultaci.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Pokorná, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení : rozvoj vnímání a poznávání. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-350-5.
-
Doporučená:
Mertin, Václav. Individuální vzdělávací program pro zdravotně postižené žáky. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.
-
Doporučená:
Vítková, Marie. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
-
Doporučená:
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
-
Doporučená:
Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
-
Doporučená:
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.
-
Doporučená:
Kutálková, D. Logopedická prevence. Portál, Praha, 1996.
-
Doporučená:
Švarcová, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
-
Doporučená:
Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
-
Doporučená:
Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
-
Doporučená:
Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
-
Doporučená:
Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Poruchy učení. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-481-8.
-
Doporučená:
Hadj Moussová, Z. Postoje učitelů k integraci postižených dětí do ZŠ, čas. Speciální pedagogika roč. č. 6. 1996.
-
Doporučená:
Kocurová, M. Postoje učitelů k integraci žáků se zdravotním postižením do běžných škol. Konference "Integrace znamení doby". Praha, 1996.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu : [Určeno pro posl. pedag. fak.]. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-582-3.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. Psychopatologie mpro pomáhající profese. Portál, 1999.
-
Doporučená:
Spousta, J. Speciální pedagogická diagnostika etopedická.
-
Doporučená:
Kocurová, Marie. Specifické poruchy učení a chování. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-705-X.
-
Doporučená:
Úlehla, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-69-9.
-
Doporučená:
Černá, M. Základy psychopedie. UK Praha, 1995.
-
Doporučená:
Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientovanost ve speciálně pedagogické problematice a systému školských a sociálních zařízení pro osoby s postižením |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti v tomto certifikátovém studiu získají kompetence, znalosti a dovednosti ve vybraných speciálně pedagogických školských pracovištích. Studenti si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na analýzu procesu vzdělávání žáků se speciálními potřebami |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|