|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGTP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGTP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
SPPG osob s tělesným postižením 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika osob s tělesným postižením 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
34 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvedení studentů do struktury dílčí discipliny Speciální pedagogiky osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením. Studenti získají přehled o východiscích a principech komplexní podpory osob s tělesným postižením. Osvojí si znalost základní terminologie, seznámí se s možnými příčinami tělesného postižení a chronického onemocnění.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem udělení zápočtu je studentova aktivní účast na přednáškách a seminářích. Student dle pokynu přednášejícího a dalších vyučujících plní dílčí úkoly:
1. sepsání eseje s oporou o relevantní odborné zdroje včetně min. 1 zahraničního,
2. tvorba konspektu zahraničního odborného článku,
3. vypracování seminární práci na stanovené téma z oblasti speciální pedagogiky osob s tělesným postižením.
4. splnění podmínek znalostního zápočtového testu.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je uvedení studentů do struktury dílčí speciálně pedagogické discipliny osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením. Studenti získají přehled o východiscích a principech komplexní podpory osob s tělesným postižením. Osvojí si znalost základní terminologie, seznámí se s možnými příčinami tělesného postižení a chronického onemocnění.
Obsah:
1. Speciální pedagogika osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením, definiční rámec oboru,
2. Tělesné postižení a (vymezení pojmů, popis), vývoj vztahu společnosti k jedincům s tělesným postižením,
3. Tělesné postižení jako náročná životní situace,
4. Rodina s jedincem s tělesným postižením,
5. Osobnost jedince s tělesným postižením,
6. Klasifikace pohyobvých vad,
7. Neurologická onemocnění,
8. Možnosti vzdělávání žáka s tělesným postižením a jeho legislativní řešení (integrace, inkluze),
9. Podmínky vzdělávání žáků s tělesným postižením. Vzdělávání s využitím individuálního vzdělávacího plánu (specifika hodnocení a klasifikace). Podpora pomůcek a speciálních metod při vzdělávání tělesně postižených žáků,
10. Asistent pedagoga ve třídě, v níž je zařazen žák s tělesným postižením (spolupráce učitele a asistenta pedagoga týmová práce),
11. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga (týmová práce). Spolupráce s rodiči,
12. Role ŠPZ a ŠPP při vzdělávání žáků s tělesným postižením.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zikl, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011.
-
Základní:
Čadová, E. a kol. Katalog podpůrných opatření - dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění,. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.
-
Základní:
Michalík, J.; Baslerová, P.; Felcmanová, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění ? obecná část.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-
Základní:
Čadová, E. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: UP, 2015.
-
Základní:
Matějček, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H, 2001.
-
Základní:
Renotiérová, M. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2002.
-
Základní:
Opatřilová, D. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním. Brno: Paido, MU, 2011.
-
Doporučená:
Hájková, V. Integrativní pedagogika. Praha: IPPP ČR, 2005.
-
Doporučená:
KUDLÁČEK, M. Svět dětské mozkové obrny. Praha: Portál, 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
16
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Představit přehledově elementární východiska oboru speciální pedagogika.
|
Představit základy biologického, psychického a sociálního vývoje člověka. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student dokáže aplikovat poznatky z předmětů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva SŠ. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Definovat základní terminologii oblasti speciální pedagogiky osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením. |
Vyjmenovat a klasifikovat pohybové vady a jejich souvislosti. |
Představit možnosti diagnostiky, kompenzace a rehabilitace u osob s tělesným postižením a zdravotním oslabením. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student umí připravit základní strategie a koncepce podpory orientované na cílovou skupinu lidí s tělesným postižením. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|