|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGSID
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGSID
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy speciální a inkluzivní didaktiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti získají přehled v základních souvislostech speciálního a inkluzivního přístupu k žákům s potřebou podpory ve školním i mimoškolním vzdělávání se zaměřením na didaktická specifika, zorientují se v aktuálním systému a možnostech uplatňování podpůrných opatření v praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování portfolia dvou didaktických příprav výukových činností včetně přípravy pomůcek a pracovních listů pro podporu žáků s různým druhem speciálních vzdělávacích potřeb a podpůrných opatření a jeho prezentace a obhájení v seminárním kolokviu
Písemný test
|
Obsah
|
1. Inkluzivní přístupy ve vzdělávání: základní pojmy a teoretická východiska.
2. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v ČR: legislativa a školská praxe.
3. Systém podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
4. Podpora nadaných žáků ve vzdělávání a osobnostním rozvoji.
5. Poradenská podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané ve školách a školských zařízeních.
6. Metody zprostředkování didaktického obsahu vzdělávání.
7. Formy a metody podpory žáků při výuce a přípravě na vyučování.
8. Učební úloha jako základ pro tvorbu učebního prostředí a podněcování učení žáka.
9. Individualizace a diferenciace ve vzdělávání.
10. Pedagogická a školní asistence.
11. Prostředí a klima inkluzivní školy.
12. Hodnocení v inkluzivním vzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (50%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Základní:
Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Základní:
Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Základní:
Bartoňová, Miroslava; Vítková, Marie. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu = Education focusing on inclusive didactics and teaching pupils with special educational needs in mainstream schools. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6678-6.
-
Základní:
Havel, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. Brno: MU, 2014.
-
Doporučená:
Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
-
Doporučená:
KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy.. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
-
Doporučená:
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Doporučená:
Knotová, Dana. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Popsat základní edukační specifika jedinců s různými typy speciálních vzdělávacích potřeb |
Definovat základní prvky sociálně-inkluzivního paradigma |
Představit orientačně aktuální systém podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Popsat strukturu systému podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
|
Představit školská poradenská zařízení a jejich služby |
Vyjmenovat a popsat základní didaktické metody ve výchově a vzdělávání - zejména s ohledem na edukaci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Aplikovat doporučená podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v edukaci |
Uplatňovat elementární didaktické postupy v edukaci v rámci heterogenní skupiny žáků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|