|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGPS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGPS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Speciálně pedagogická praxe souvislá 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
7
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Souvislá speciálně pedagogická praxe 2 vede studenta k aplikaci znalostí a dovedností ze speciální a inkluzivní pedagogiky. Je zaměřena na získávání a rozvíjení kompetencí, které jsou potřebné k výchově, vzdělávání a celoživotnímu doprovázení jedinců se zdravotním postižením.
Student praxi absolvuje ve vybraných, s FPE spolupracující, běžných nebo speciálních mateřských a základních školách vzdělávajících mimo jiné i děti a žáky s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání ve smyslu Zákona č. 561/2004 Sb. v platném znění. Praxe je koncipována jako asistentská praxe a její jsou:
1. umožnit studentovi ověřit si teoretická speciálně pedagogická východiska a získat základní profesní kompetence,
2. umožnit studentovi, aby mohl v průběhu studia konfrontovat své teoretické představy o povolání speciálního pedagoga s praxí,
3. studentovy zkušenosti z praxe pravidelně vyhodnocovat a stimulovat proces jeho identifikace se speciální pedagogikou jako profesí.
4. seznámit studenta s chodem vybrané organizace a s jejími pracovišti,
5. zažít kontinuální práci učitele v jedné konkrétní třídě,
6. sledovat pokroky žáků a práci učitele při zprostředkovávání nových poznatků, při rozvíjení klíčových kompetencí,
7. ocitnout se v roli asistentů, kteří s učitelem spolupracují,
8. asistovat vybranému žákovi: zažít práci s žákem s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání,
9. nalézat inovativní postupy a objevovat možnosti podpory skrze moderní uzpůsobené technologie,
10. Naplňovat stanovené rozvojové a profesní cíle, sbírat materiály pro studijní portfolio.
|
Požadavky na studenta
|
Praxe je vyhodnocována na konci semestru formou společného setkání menší skupiny studentů, jehož podstatou je provedení shrnutí získaných či v praxi ověřovaných kompetencí speciálního pedagoga. Důraz je kladen na schopnost reflexe a sebereflexe studentova působení ve vybraných, s FPE spolupracující, běžných nebo speciálních mateřských a základních školách vzdělávajících mimo jiné i děti a žáky s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání ve smyslu Zákona č. 561/2004 Sb. v platném znění.
Podmínkou pro udělení zápočtu je 100% docházka na vybraném pracovišti odborné praxe. V případě, že se student nemůže z vážných důvodů praxe v některých z termínů účastnit, omlouvá se uvádějícímu instruktorovi praxe, se kterým také dohodne na náhradním termínu plnění. Pro udělení zápočtu se student účastní závěrečného setkání, prostřednictvím kterého student prokáže, že je schopen reflektovat prožitou praxi, dále prokáže schopnost navrhovat aktivity pro zkvalitnění své vlastní praxe.
Na konci semestru předkládá zpracovaný deník praxe, vyplněný záznamový arch pro výkon praxe a hodnocení zpracované uvádějícím instruktorem praxe o studentově působení na pracovišti. S obsahem jednotlivých dokumentů (deník praxe, které jsou třeba doložit k zápočtu je student povinen se seznámit v Průvodci odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU a rovněž tak na webu k praxím.
|
Obsah
|
Student praxi vybírá ze seznamu spolupracujících škol prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia a jedná se o školu vzdělávající (mimo jiné) i žáky s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání. Pro souvislou praxi 2 jsou vyhrazeny tři týdny (15 pracovních dnů) v semestru vymezené ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 7 hodin denně.
Studenti jsou v rámci praxe uvedeni do školní praxe a činnosti asistentů pedagoga. Zažijí kontinuální práci učitele v jedné školní třídě, uvidí pokroky žáků, budou přítomni při zprostředkování nových poznatků učitelem.
Student si odnese komplexní představu o tom, jak vypadá práce v jedné školní třídě v delším časovém úseku, jak funguje chod školy a jakými kompetencemi musí disponovat asistent pedagoga. Student se ocitá v aktivní roli asistenta pedagoga Seznámí se a získá představu o výukových strategiích, seznamuje se s širší školní dokumentací a konkrétní podobou ŠVP školy, má příležitost aktivně se zapojit do výuky. Student sleduje prostředí školy, klima učitelského sboru a utváří si souhrnnou představu o chodu školy jako celku. Student se může zúčastnit také mimoškolních aktivit.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kendíková J. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, 2017.
-
Základní:
Michalík, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění - obecná část. Olomouc: UP, 2015.
-
Základní:
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
-
Základní:
Lukavská, E. Pozor, děti!. Dobrá Voda: Vyadavatelství a Nakladatelství Aleš Čeněk, 2003.
-
Doporučená:
Henriksen, J.- O., Vetlesen, A., J. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
-
Doporučená:
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
105
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
21
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu jsou zdárně absolvované předměty KPG/ZDPP, KPG/OPGP a KPG/PDKT, znalost základních poznatků o vyučování orientovaném na žáka, znalost RVP pro ZV, schopnost pozorovat a své pozorování zapisovat. |
Znát platnou školskou a sociální legislativu (školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách, aj.) |
Znát etický kodex sociálních pracovníků ČR a jednat v souladu s ním. |
Prostudovat Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU |
Znát a být si vědom pravidel pro výkon odborné praxe studentů speciální pedagogiky na FPE ZČU. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat znalosti získané v předmětech KPG/ZDPP, KPG/OPGP a KPG/PDKT, znalost základních poznatků o vyučování orientovaném na žáka, znalost RVP pro ZV, schopnost pozorovat a své pozorování zapisovat. |
Aplikovat znalosti získané v předmětech Úvodní seminář k praxím (KPG/SGUSP), Podpora sociálního začleňování osob s postižením (KPG/SGPSZ), Reflektované exkurze do zařízení (KPG/SGRE) a předmětů Speciálně pedagogická praxe průběžná 1 (KPG/SGPP1) a Speciálně pedagogická praxe průběžná 2 (KPG/SGPP2). |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
V oblasti znalostí se student orientuje se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga mj. v resortu MŠMT. Student:
1. získá představu o tom, jak vypadá práce asistenta pedagoga ve vybrané školní třídě,
2. získá představu o výukových strategiích podporujících rozvoj klíčových kompetencí žáků, vedoucích k naplňování konkrétních očekávaných výstupů,
3. seznámí se s konkrétní podobou Školního vzdělávacího programu,
4. bude mít příležitost pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků,
5. získá možnost zúčastnit se mimoškolních aktivit se školní třídou,
6. rozvine svoji schopnost reflektovat prožité a učit se z toho. |
získat představu o tom, jak vypadá práce asistenta pedagoga ve vybrané školní třídě
|
získat představu o výukových strategiích podporujících rozvoj klíčových kompetencí žáků vedoucích k naplňování konkrétních očekávaných výstupů
|
seznámit se s konkrétní podobou Školního vzdělávacího programu
|
doložit znalost práce asistenta pedagoga s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků
|
doložit znalost spektra mimoškolních aktivit nabízejících se školním třídám
|
doložit znalost úlohy reflexe v práci pomáhajících pracovníků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků |
osvojit si dovednost práce s dětmi v mimoškolních aktivitách |
osvojit si dovednost reflexe |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostudium, |
|
|
|
|