|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGPAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGPAS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
SPPG osob s PAS a s dvojí výjimečností
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika osob s poruchami autistického spektra a s dvojí výjimečností
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti si osvojí základní terminologii z oblasti problematiky žáků s poruchami autistického spektra a s dvojí výjimečností včetně žáků nadaných a mimořádně nadaných se zaměřením na jejich začlenění do třídy. Porozumí základním charakteristikám a potřebám těchto dětí s důrazem na variabilitu jejich projevů. Získají teoretický základ pro aplikaci vhodných přístupů k těmto žákům. Seznámí se s některými praktickými zkušenostmi z oblasti pedagogické a psychologické péče o tyto děti a z komunikace s jejich rodinami a školami. Vyzkouší si některé metody nácviků sociálních dovedností ve školním prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu: aktivní účast na seminářích a zpracování zadaných úkolů, zpracování seminární práce
Ke zkoušce: Zkouška formou písemného znalostního testu
|
Obsah
|
Studenti si osvojí základní terminologii z oblasti problematiky žáků s poruchami autistického spektra a s dvojí výjimečností včetně žáků nadaných a mimořádně nadaných se zaměřením na jejich začlenění do třídy. Porozumí základním charakteristikám a potřebám těchto dětí s důrazem na variabilitu jejich projevů. Získají teoretický základ pro aplikaci vhodných přístupů k těmto žákům. Seznámí se s některými praktickými zkušenostmi z oblasti pedagogické a psychologické péče o tyto děti a z komunikace s jejich rodinami a školami. Vyzkouší si některé metody nácviků sociálních dovedností ve školním prostředí.
Obsah:
1. Základní terminologie, typy poruch autistického spektra, inteligence, nadání, talent, tvořivost, intelektově nadaný žák, dvojí výjimečnost,
2. Dělení PAS podle funkčnosti a podle převažujícího typu sociální interakce,
3. Charakteristiky, projevy a potřeby jednotlivých typů žáků s PAS,
4. Vzdělávání žáků s PAS formy, metody, hodnocení,
5. Formy a metody podpory žáka s PAS při výuce a přípravě na vyučování. Strukturované učení,
6. Spolupráce s rodinou žáka s PAS,
7. Kazuistiky, příklady z praxe. Konkrétní příklady nácviků sociálních dovedností ve školním prostředí,
8. Charakteristiky a typy nadaných žáků. Sociálně-emocionální problémy nadaných žáků. Poznávací potřeby nadaných žáků,
9. Identifikace nadaných žáků ve škole,
10. Formy a metody podpory nadaného žáka při výuce a přípravě na vyučování,
11. Specifické skupiny nadaných žáků a možnosti jejich podpory při výuce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čadilová, V., Žampachová, Z. Katalog podpůrných opatření - dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-
Základní:
Čadilová, V., Žampachová, Z. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-
Základní:
Mudrák, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015.
-
Základní:
Hříbková, L. Nadané děti ve škole. In Bendl, S. ? Kucharská, A. (ed.). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie, s. 134-139.. Praha: UK PedF, 2008.
-
Základní:
Bittmannová, L., Bittmann, J. Podpora začlenění žáka s PAS do třídního kolektivu. Praha: Pasparta, 2017.
-
Základní:
Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
-
Základní:
Machů, E. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
-
Základní:
Čadilová, V., Žampachová, Z. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Pasparta, 2013.
-
Základní:
Boyd, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál, 2011.
-
Základní:
Stehlíková, M. Život s vysokou inteligencí ? Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016.
-
Doporučená:
Attwood, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál., 2005.
-
Doporučená:
Beadle-Brown, J. et al. Imagining Autism: Feasibility of a Drama-Based Intervention on the Social, Communicative and Imaginative behaviour of Children with Autism. Autism: International Journal of Research and Practice. [Online], 2017.
-
Doporučená:
Portešová, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011.
-
Doporučená:
Čadilová, V., Žampachová, Z. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro žáky s poruchami autistického spektra. Praha: Pasparta, 2016.
-
Doporučená:
Bělohlávková, L., Vosmik, M. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. Praha: Portál, 2010.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní teoretická a epistemologická východiska oboru speciální pedagogika |
orientovat se v systému poskytování sociálních služeb pro osoby s postižením |
orientovat se v možnostech nastavení vzdělávacích drah pro osoby s postižením |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat osob s PAS prostřednictvím sociálních služeb a v oblasti zavádění podpůrných opatření u dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání z důvodů poruch autistického spektra, s dvojí výjimečností nebo mimořádného nadání. |
Orientovat se v základní terminologii v oblasti podpory osob s PAS
|
orientovat se v klasifikaci poruch autistického spektra
|
orientovat se v možnostech nastavení vzdělávacích drah osob s PAS
|
charatkterizovat a vybrat metody a formy podpory nadaného žáka ve výuce a při přípravě na vyučování
|
mechanismů zavádění podpůrných opatření u dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání z důvodů |
metod a forem podpory žáka s PAS ve výuce a př přípravě na vyučování |
Orientovat se v nabídce služeb pro osoby s PAS a s dvojí výjimečností |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|