|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGMP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGMP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
SPPG osob s mentálním postižením 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika osob s mentálním postižením 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
34 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPG/SGMP2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti získají přehled o východiscích a principech podpory osob s mentálním postižením v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností. Osvojí si znalost základní terminologie, seznámí se s etilogií mentálního postižení. Cílem předmětu je rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciálních pedagogiky a příbuzných pomáhajících profesí včetně sociální práce.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování dílčí části (individuální projekt) do společného projektu ke zvolenému tématu a její inkorporace.
Účast, individuální a skupinová prezentace získaných znalostí a dovedností v kolokviu.
|
Obsah
|
Obsah:
1. Historická retrospektiva postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti,
2. Koncept mentálního postižení (terminologie, diagnostika, etiologie),
3. Rodina s mentálně postiženým dítětem,
4. Psychologické modely reakce rodičů a jejich typické fáze,
5. Komunikační specifika mentálního postižení,
6. Psychosociální specifika osobnosti jedince s mentálním postižením,
7. Faktory, které ovlivňují začlenění osoby s mentálním postižením do běžné společnosti,
8. Východiska a principy podpory člověka s mentálním postižením, hodnocení efektivity podpory,
9. Aktuální informace související se vzděláváním žáků s mentálním postižením (legislativa, skutečnost, problémy),
10. Závěrečná reflexe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Šárka Káňová, Ph.D. (100%),
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Šárka Káňová, Ph.D. (50%),
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Černá, M., Šiška J., Strnadová, I, Titzl, B. Česká psychopedie. Praha, 2015.
-
Základní:
Hanák, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s olsabením kognitivního výkonu. Olomouc: univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.
-
Základní:
Valenta, Muller. Psychopedie, teoretické základy a metodia. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.
-
Základní:
Šiška, J., Beadle-Brown, J., Káňová, Š., & Šumníková, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109.. 2018.
-
Doporučená:
Franiok, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením : (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
6
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Student umí popsat základní koncepty speciální pedagogiky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student dokáže aplikovat teoretické poznatky z oborů biologie člověka a základů společenských věd v rozsau učiva SŠ. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student umí vysvětlit historická a hodnotová východiska speciální pedagogiky v kontextu mentálního postižení.
|
Student umí popsat specifika mentálního postižení v oblasti kognitivních a psychosociálních procesů. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student umí připravit základní strategie a koncepce podpory orientované na cílovou skupinu lidé s mentálním postižením. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Reflexe literárních zdrojů k danému tématu a získané znalosti uplatnit ve skupinovém referátu. |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Prezentace individuálního projektu (dílčí části společného projektu) se zaměřením na praktické příklady. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|