|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGKOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGKOP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
SPPG osob s kombinovaným postižením
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student umí prezentovat specifika vybraných kategorií postižení více vadami. Student umí popsat jednotlivé kategorie postižení více vadami, specifické symptomy každé z kombinací postižení a jejich vliv na chování jedince, kognitivní a komunikační schopnosti, socializaci a sociální začleňování.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné absolvování znalostního testu.
Příprava prezentace a na praxi zaměřené seminární práce včetně jejího zdůvodnění a demonstrace praktických příkladů.
|
Obsah
|
Předmět obsahuje systematický přehled informací o kombinovaném postižení. Studenti se seznámí s jednotlivými kategoriemi postižení více vadami a se specifickými symptomy každé z kombinací postižení a jejich vlivu na chování jedince, komunikační schopnosti a socializaci.
Obsah:
1. Kombinované vady: vymezení a terminologie,
2. Kombinované postižení: kategorie a klasifikace,
3. Kombinace tělesného postižení s dalšími vadami,
4. Dětská mozková obrna,
5. Kombinace mentálního postižení s dalšími vadami,
6. Downův syndrom a jiné formy chromozomálních aberací,
7. Poruchy autistického spektra a jiné pervazivní vývojové poruchy,
8. Kombinace smyslového postižení s jinými vadami,
9. Hluchoslepota,
10. Narušená komunikační schopnost u osob s kombinovaným postižením,
11. Poruchy chování ve spojení s jinými druhy postižení,
12. Terapie, edukace a osobnostní rozvoj u jedinců s těžkým kombinovaným postižením.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zikl, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011.
-
Základní:
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami: Education of persons with severe disability and multiple disability. Vrno, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
-
Základní:
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.
-
Základní:
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
Základní:
FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
-
Základní:
Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd.. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Hanák, P. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha, 2005.
-
Doporučená:
VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Student umí vysvětlit konceptuální a etická východiska speciální pedagogiky a příbuzných pomáhajících profesí. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
systematizovat a kategorizovat odborné informace z jednotlivých oblastí speciální pedagogiky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
student je schopen prezentovat a kombinovat informace z předchozích speciálněpedagogických kurzů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student umí popsat východiska a procesy podpory člověka a s postižením více vadami. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student umí uskutečňovat podpůrný proces u jedince s postižením více vadami a to s ohledem na věková a jiná specifika klienta. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
student je schopen pracovat ze znalostmi a dovednostmi získanými v předchozích jednotlivých speciálněpedagogických kurzech |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|