|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy speciálně pedagog. diagnostiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Základy speciálně pedagogické diagnostiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je syntetizovat problematiku diagnostiky pro potřeby studovaného oboru. Předmět přinese seznámení s pojmy, principy, průběhem, základními metodami pedagogické, speciálně pedagogické a psychologické diagnostiky. Zastřešujícími aspekty jsou souvislosti právní a etické. Diagnostické metody budou rozděleny do dvou hlavních oblastí - metody klinické a testové.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích a zpracování zadaných úkolů ve školním nebo zdravotnickém prostředí.
Zpracování samostatné práce či protokolu na základě praktického využití elementárních diagnostických technik (pozorování, rozhovor, dotazník...) v prostředí školy nebo na poradenském pracovišti a prezentace výsledků v semináři.
|
Obsah
|
1. Vymezení diagnostiky a speciálně pedagogické diagnostiky,
2. Historické aspekty diagnostikování člověka,
3. Předmět pedagogické, speciálně pedagogické a psychologické diagnostiky, cíl diagnostiky,
4. Pojetí diagnostiky, klasifikace diagnostických metod klinické a testové metody.,
5. Průběh diagnostiky, etapy diagnostického procesu,
6. Diagnostické metody,
7. Klinické metody kvalitativní diagnostika,
8. Testové metody kvantitativní diagnostika (měření v diagnostice),
9. Výstupy diagnostiky a jejich přenos do praxe,
10. Specifika diagnostiky jednotlivých věkových období,
11. Specifika diagnostiky osob s jednotlivými typy postižení,
12. Etické aspekty diagnostiky,
13. Právní aspekty diagnostiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Základní:
JANDERKOVÁ, D. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ.. Praha, 2018. ISBN 978-80-7496-389-6.
-
Základní:
VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
-
Základní:
Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Základní:
KNOTOVÁ, D. Školní poradenství.. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
-
Základní:
VALENTA, M; KREJČOVÁ. L.; HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu.. Praha, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
-
Doporučená:
HRABAL, V. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky.. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Doporučená:
Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
-
Doporučená:
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základech sociální psychologie, psychologie osobnosti, speciální pedagogiky a školní didaktiky |
syntetizovat znalosti předcházejících pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických předmětů pro následné využití v oblasti diagnostiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
přizpůsobit komunikační schémata jednotlivým věkovým kategoriím na základě poznatků z předcházejících předmětů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Student dokáže kategorizovat a prezentovat informace získané z odborné literatury. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student získá kompetence v oblasti pedagogické a speciálně-pedagogické diagnostiky. Bude znát jednotlivé metody a diagnostické techniky, jejich přínos a způsoby provedení a možnosti jejich použití. Student na základě situace dokáže vybrat vhodnou techniku, zná její pozitiva i negativa a umí se na základě toho rozhodnout. Student dokáže pro zvýšení validity výsledků diagnostické metody vhodně kombinovat a doplňovat |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- užívat základních klinických a testových diagnostických metod |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
student dokáže prezentoval přehled základních diagnostických metod a popsat způsoby jejich praktického využití |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|