|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SEXZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SEXZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sexuál. vých. v kontextu vých. ke zdraví
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
22 / -
|
9 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/SEXV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/SEXA a KPG/VPAR
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti sexuální výchovy zaměřené především ba oblast předškolní výchovy. Dalším cílem je porozumění sexuální výchově v kontextu výchovy ke zdraví na MŠ. Dále pak porozumění základním terminologickým pojmům a etickým otázkám sexuální výchovy.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce (přípravy na výuku v MŠ a event. její realizace ) na vybrané téma z oblasti sexuální výchovy v kontextu výchovy ke zdraví. Práci je nezbytné odevzdat elektronicky přes portal.zcu.cz.
|
Obsah
|
Realizace předmětu - přednášky přes Moodle - distanční výuka: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=3633 a on-line výuka přes meet google.
1. Konkretizace požadavků k Zp, terminologie užívaná v sexuální výchově.
2. Sexuální výchova jako součást výchovy ke zdraví a zdravého životního stylu, historický vývoj a přístupy.
3. Cíle, obsah a metodika sexuální výchovy v předškolním věku dítěte, institucionální a rodinná sex. výchova, vč. otázek výchovy ke zdraví.
4. Problémy současné sexuální výchovy (roviny, přístupy, etické otázky).
5. Sexuální výchova ve vztahu k postiženým jedincům a výchova ke zdraví.
6. Etické otázky spojené se sexualitou jedince a sexuální výchovou, prevence komerčního sexuálního zneužívání dětí.
7. Úloha rodiny v péči o dítě, ot. komunikace a sexuální výchovy nejen u dětí předškolního věku
Poznámka:
Při realizaci distanční výuky budou studentům distribuovány přednášky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Šafránková, D. Sexuální výchova v kontextu výchovy ke zdraví
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Prekop, Jirina. Empatie : vcítění v každodenním životě. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0672-5.
-
Základní:
Šulová, Lenka. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
-
Základní:
Smolíková, K.; Hejnová, R. Než se dítě zeptá. : program sexuální výchovy dětí předškolního věku. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-132-0.
-
Základní:
Trojan, Ondřej. O čápech, vránách a dětech. Vyd. 1. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-821-0.
-
Základní:
Šilerová, Lenka. Sexuální výchova : jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0291-6.
-
Základní:
Kracík, Jiří. Sexuální výchova postižené mládeže. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-626-9.
-
Základní:
Capponi, V. Sexuologický slovník. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Janošová, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita : vývoj a úskalí. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2284-9.
-
Doporučená:
Koukolík, František. Lidství : neuronální koreláty. 1. vyd. Praha : Galén, 2010. ISBN 978-80-7262-654-0.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Doporučená:
Svatoš, Tomáš. Rodinná a sexuální výchova: problémy, akcenty, souvislosti : sborník příspěvků z 5. celostátní konference: K aktuálním otázkám rodinné výchovy Hradec Králové 17.4.2002. Hradec Králové : Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-317-4.
-
Doporučená:
Weiss, Petr; Zvěřina, Jaroslav. Sexuální chování v ČR - situace a trendy. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-558-X.
-
Doporučená:
Fenwicková, E. a kol. Sexuální výchova. Praha: Cesta, 1996.
-
Doporučená:
Zvěřina, Jaroslav. Sexuologie (nejen) pro lékaře. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-264-5.
-
Doporučená:
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Doporučená:
Machová J. a kol. Základy sexuální výchovy. Praha, Pedf Uk, 1998.
-
Doporučená:
Svobodová, Jarmila. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-53-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat základní znalosti z biologie a výchovy ke zdraví |
orientovat se v základní pedagogické terminologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat a zpracovávat informace (elektronické zdroje, odborná literatura) |
plánovat výuku na určitém stupni školy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit cíle, znaky sexuální výchovy jako součást výchovy ke zdraví |
odlišit historické a současné pojetí sexuální výchovy, vč. přístupů (od tabuizace k otevřené sexuální výchově) |
zhodnotit základní roviny sexuální výchovy a její chápání v bio-psycho-sociální rovině |
odlišit obsah a prostředky rodinné a institucioalizované sexuální výchovy vhledemm k věku a potřebám předškolního dítěte |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
naplánovat výuku/projekt sexuální výchovy pro určité věkové období života jedince, vč. dětí se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na předškolní dítě |
respektovat etické otázky spojené se sexuální výchovou |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
Diskuse, |
|
|
|
|