|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SEXV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SEXV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sexuální výchova
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 25
|
0 / 30
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
1 / 15
|
1 / 34
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KPG/SEXA a KPG/VPAR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání základních dovedností a vědomostí v oblasti sexuální výchovy zaměřené na oblast předškolní výchovy. Dále pak porozumění základním terminologickým pojmům a etickým otázkám sexuální výchovy na MŠ.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Zpracování seminární práce (příptravy na výuku a event. její realizace na n1. st. ZŠ) na vybrané téma z oblasti sexuální výchovy. Práci je nutné odevzdat elektronicky přes portal.zcu.cz.
|
Obsah
|
Při realizaci distanční výuky budou podklady přednášek studentům distribuovány, nebo lze využít Moodle:https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4712 a bude on-line výuka přednášek.
Cílem předmětu je získání základních dovedností a vědomostí v oblasti sexuální výchovy zaměřené na oblast předškolní a výchovy v mladším školním věku. Dále pak porozumění základním terminologickým pojmům a etickým otázkám sexuální výchovy na MŠ a ZŠ.
Studen/-ka porozumí otázkám sexuální výchovy jako součásti zdravého životního stylu. Dokáže odlišit historické a současné přístupy k sexuální výchově (od tabuizace k otevřené sexuální výchově). Vysvětlí základní roviny sexuální výchovy a analyzuje odlišnosti obsahu a prostředků mezi rodinnou a institucionální sexuální výchovou (na MŠ). Zaujímá otevřený postoj k jednotlivým přístupům v sexuální výchově. Respektuje etické otázky v oblasti sexu a sexuality a dokáže vysvětlit rizika spojená s komerčním sexuálním zneužíváním dětí a mládeže. Aplikuje teoretické poznatky na sexuální výchovu pro určité věkové období života jedince, včetně sexuální výchovy postižených dětí a mládeže.Dokáže správně metodicky zpracovat a v pedagogické praxi využít vybrané téma ze sexuální výchovy. Přehled témat:
1. Sexuální výchova jako součást zdravého životního stylu a globální výchovy, historický vývoj a přístupy.
2. Cíle, obsah a metodika sexuální výchovy v předškolním a mladším školním věku dítěte, institucionální a rodinná sex. výchova.
3. Problémy současné sexuální výchovy (roviny, přístupy, etické otázky).
4. Sexuální výchova ve vztahu k postiženým jedincům.
5. Etické otázky spojené se sexualitou jedince a sex. výchovou, prevence komerčního sexuálního zneužívání dětí.
Úloha rodiny v péči o dítě, ot. komunikace a sexuální výchovy u dětí předškolního a mladšího školního věku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
Doporučená:
Borneman, Ernest. Encyklopedie sexuality. Praha : Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-17-1.
-
Doporučená:
Šulová, Lenka. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
-
Doporučená:
Satir, Virginia. Kniha o rodině. 1. vyd. [S.l.] : Institut Virginie Satirové [etc.], 1994. ISBN 80-901325-0-2.
-
Doporučená:
Salomé, Jacques. Mluv se mnou. mám ti co říct. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-128-2.
-
Doporučená:
Smolíková, K.; Hejnová, R. Než se dítě zeptá. : program sexuální výchovy dětí předškolního věku. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-132-0.
-
Doporučená:
Švejcar, Josef; Frühauf, Pavel; Havlíček, Karel. Péče o dítě : doplněné, rozšířené a aktualizované vydání. 1. vyd. Praha : Nuga, 2003. ISBN 80-85903-15-6.
-
Doporučená:
Pekárková, Milena. Potrat ano-ne, aneb, Na pokraji života. Vyd. 1. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-922-5.
-
Doporučená:
Hradečná, Marie; Hejlová, Helena; Novotná-Dědečková, Jiřina. Práce učitele s právy dítěte. Praha : SVI PedF UK, 1996. ISBN 80-86039-16-1.
-
Doporučená:
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Doporučená:
Svatoš, Tomáš. Rodinná a sexuální výchova: problémy, akcenty, souvislosti : sborník příspěvků z 5. celostátní konference: K aktuálním otázkám rodinné výchovy Hradec Králové 17.4.2002. Hradec Králové : Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-317-4.
-
Doporučená:
Šilerová, Lenka. Sexuální výchova : jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0291-6.
-
Doporučená:
Sielert, Uwe. Sexuální výchova : kniha netradičních metod výuky. 1. vyd. Praha : Trizonia, 1994. ISBN 80-85573-36-9.
-
Doporučená:
Fenwick, Elizabeth. Sexuální výchova : průvodce citovým a tělesným dozráváním. Praha : Cesty, 1996. ISBN 80-7181-022-3.
-
Doporučená:
Kracík, J. Sexuální výchova postižené mládeže. Praha: Karolinum, 1992.
-
Doporučená:
Capponi, Věra. Sexuologický slovník. Grada Praha, 1994.
-
Doporučená:
Leman, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-152-5.
-
Doporučená:
Bentovim, Arnon. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-629-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat základní znalosti z biologie člověka |
objasnit výchovu ke zdravému životnímu stylu |
užívat základní pedagogické pojmy a kategorie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
plánovat výuku |
vyhledávat a zpracovávat informace (elektronické zdroje, odborná literatura) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit cíle, znaky sexuální výchovy jako součást výchovy ke zdraví |
odlišit historické a současné pojetí sexuální výchovy, vč. přístupů (od tabuizace k otevřené sexuální výchově) |
zhodnotit základní roviny sexuální výchovy a její chápání v bio-psycho-sociální rovině |
odlišit obsah a prostředky rodinné a institucioalizované sexuální výchovy |
rozeznat a vysvětlit rizika spojená s komerčním sexuálním zneužíváním dětí a mládeže, vč. rodiny a školy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
naplánovat výuku/projekt sexuální výchovy pro určité věkové období života jedince, vč. dětí se speciálními vzdělávacími potřebami |
respektovat etické otázky sexu a sexuality v diskuzi |
komunikovat v tématech sexua lidské sexuality |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|