|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PRVK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PRVK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Propedeutika výchovy ke zdraví
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
33 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/PRVK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty příslušnými kompetencemi k osvojení nejdůležitějších pojmů, teoretických znalostí a praktických dovedností z oblasti základů výchovy ke zdraví. Jednotlivá témata se vztahují k základnímu vymezení výchovy a zdraví: charakteristika výchovy, zdraví a činitelů, kteří ovlivňují výchovně vzdělávací proces směřující ke zdravému životnímu stylu jedince. Hlavní důraz je kladen na porozumění pojmů v ose: člověk - výchova - zdraví - ochrana člověka za mimořádných okolností.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární výstup, seminární práce, zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Výchova jako celospolečenský jev. Pedagogicko-psychologické vymezení výchovy.
2. Výchova ke zdraví, její význam v procesu směřování ke zdavému životnímu stylu.
3. Vymezení zdraví a současné pojetí zdraví. Teorie zdraví.
4. Výchova ke zdraví jako součást vzdělávacích cílů.
5. Geneze pojetí a přístupů výchovy ke zdraví od starověku po současnost.
6. Člověk a životní prostředí.
7. Biopsychosociální faktory udržující, posilující a podporující zdraví.
8. Biologické determinanty výchovy ke zdraví.
9. Psychologické determinanty výchovy ke zdraví.
10. Sociální determinanty výchovy ke zdraví.
11. Instituce zaměřené na podporu zdraví, obsah a formy jejich činnosti.
12. Metodologické přístupy ke zjišťování kvality života.
13. Ochrana člověka za mimořádných událostí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HAVELKOVÁ, M., REISSMANNOVÁ, J. et al. Výchova ke zdraví. Brno, 2009. ISBN 978-80-210-5050-1.
-
Základní:
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Základní:
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast člověk a zdraví v současné škole. Brno, 2014. ISBN 978-80-246-28885-.
-
Doporučená:
DOLEŽAL, J. Hygiena duševního života. 1. vyd. Praha : Orbis, 1961.
-
Doporučená:
HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
-
Doporučená:
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Vyd. 1. Brno : Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
-
Doporučená:
KONEČNÝ, R. Psychologie v lékařství. 3. rozšířené a přepracované vyd. Praha : Avicenum, 1979.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Doporučená:
VAŠINA, B. Psychologie zdraví. Vyd. 1. Ostrava : Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 1999. ISBN 80-7042-546-6.
-
Doporučená:
DOLINSKY, G. Výchova dětí a mládeže ke zdravému způsobu života. Sborník mezinárodní konference v Brně,. Brno: Pedagogicka fakulta univerzity v Brne., 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
15
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
58
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Popsat principy zdravého životního stylu. |
Charakterizovat zdravý způsob života na základě subjektivního vnímání uvedené problematiky. |
Na základě znalostí ze střední školy objasnit současný systém výchovy ke zdraví v ČR. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zhodnotit svůj dosavadní způsob životního stylu. |
Na elementární úrovni rozpoznat nevhodné způsoby životního stylu. |
Reflektovat současné znalosti a zkušenosti z problematiky výchovy ke zdraví. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Definovat výchovu ke zdraví jako samostatný obor. |
Vymezit zdraví a popsat jeho determinanty. |
Vysvětlit systém výchovy ke zdraví v ČR. |
Charakterizovat jednotlivé tematické oblasti z výchovy ke zdraví. |
Vyjmenovat dokumenty podporující výchovu ke zdraví. |
Vysvětlit význam Světové zdravotnické organizace. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Předložit argumenty o významu výchovy ke zdraví v současné době. |
Kriticky zhodnotit životní styl na základě předložených ukazatelů. |
Reflektovat svůj vlastní životní styl podle zásad ochrany somatického, psychického a sociálního zdraví. |
Navrhnout základní postupy výchovy ke zdraví v podmínkách školy. |
Implementovat témata ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do dalších odborných předmětů. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|