|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PPSNŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PPSNŠ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická praxe souvislá - NŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
12
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Praxe
4
[TYD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
62 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
SPP/PPSNŠ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Komplexní poznání pedagogické praxe a administrativní činnosti učitele na příslušném stupni školy. Uplatnění vlastních znalostí a dovedností získaných během studia v předmětech odborných i v didaktice. Naučit se řešit konkrétní situace při vyučování i v mimoškolní činnosti žáků. Poznat průběh pedagogických rad, schůzek předmětových komisí, schůzek s rodiči žáků. Získat komunikativní dovednosti.
|
Požadavky na studenta
|
Student absolvuje stanovený počet hospitací a výstupů (celkem 7 týdnů = 70 výukových hodin) a aktivně se podílí na každodenním životě školy - dozory, pracovní porady, třídní schůzky, práce třídního učitele ap.
Student v prvním a posledním týdnu souvislé praxe vyplní elektronický reflektivní formulář podpory profesního vývoje "Formulář S".
Na konci souvislé praxe student odešle na e-mail praxe@fpe.zcu.cz Záznam o pedagogické praxi, potvrzený a podepsaný provázejícím učitelem praxe.
Spolu se záznamem o pedagogické praxi a hodnocení provázejícího učitele je podkladem pro udělení zápočtu portfolio ze souvislé praxe a jeho obhajoba a zhodnocení výstupu souvislé praxe při společném kolokviu. Doporučená struktura portfolia je dostupná na https://old.fpe.zcu.cz/kpg/zaverecne-zkousky.html pod názvem Metodika pro tvorbu portfolia U1S.
Na závěr semestru proběhne nad portfoliem společná diskuse a rozprava. Student prokáže, že je schopen reflektovat prožitou praxi, dále prokáže schopnost navrhovat aktivity pro zkvalitnění své vlastní praxe.
Portfolio student následně předkládá u szzk z pedagogiky a psychologie.
Portfolio obsahuje materiály dokládající profesní připravenost v souladu s Rámcem profesních kvalit učitele:
- Reflektované přípravy 5 odučených hodin z různých předmětů (M, ČJ, Pr, Vl, výchova)
- Doložení pravidelné spolupráce a hodnocení výuky s učitelem, u kterého student absolvuje souvislou praxi.
- Po ukončení praxe sepsání zpětné vazby pro učitele.
- Po ukončení praxe sepsání slovního hodnocení pro vybraného žáka.
- Výroba a dokládání materiálů, které student pro svoji výuku vyrobil (pracovní listy, sebehodnotící dotazníky,...).
- Pořízení záznamů z pozorování (reflexe, fotodokumentace) - podle pravidel o ochraně osobních údajů.
- Doložení seznamu prostudované školní dokumentace.
- Doložení komunikace s rodiči žáků, doložení seznamu navštívených mimoškolních aktivit,...
- Návštěva ředitele školy, seznámení se s prací a dokumentací ředitele školy.
- Aktivní účast na každodenním životě školy: dohledy, pracovní porady, třídní aktiv, práce třídního učitele + záznam do deníku.
- Sepsání závěrečné komplexní reflexe.
- Student prokáže, že je schopen komplexně reflektovat prožitou praxi, dále prokáže schopnost navrhovat aktivity pro zkvalitnění své vlastní praxe.
- Shromažďovat materiál pro závěrečné portfolio, které student představí u SZZ. Již by mělo být hotovo a sestaveno alespoň 90% závěrečného portfolia, probíhat by mělo závěrečné vyhodnocování a doplňování.
|
Obsah
|
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, ŠVP, TP, s organizací ve třídě, pravidly hodnocení, školním řádem a s prací třídního učitele.
2. První den pozorování průběhu pedagogického procesu, diagnostika klimatu, výukových strategií učitele, kognitivní aktivizace a učebních stylů žáků
3. Příprava na vyučovací hodiny: kritéria pro sestavení komplexní přípravy, návaznost na ŠVP školy, využívání tematického plánu.
4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými.
5. Využívání popisného jazyka. Komunikace s žákem a s rodiči žáků.
6. Rozšiřující dokumentace třídního učitele, dokumenty ředitele školy.
7. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, sebehodnocení, klima,...).
8. Prvky kooperace ve výuce, projektová metoda. Využívání mezipředmětových vazeb a integrované tematické výuky.
9. Mimoškolní aktivity, zájmové útvary, pedagogické rady a další setkávání učitelského sboru.
10. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb.
11. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ.
12. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ, využití materiálů z praxe do portfolia.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
-
Základní:
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
-
Základní:
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Evidence-based teaching : a practical approach. Second edition. 2014. ISBN 978-1-4085-0452-9.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. How to : teach even bette : an evidence-based approach. 2018. ISBN 978-0-19-841410-0.
-
Doporučená:
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
180
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
270
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
plánovat,realizovat a reflektovat vlastní výuku. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student pod vedením učitele je schopen připravovat a realizovat výuku aprobačních předmětů. Student je schopen se podílet na činnosti školy - porady, dozory, pedagogické rady, třídní schůzky s rodiči |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
plánovat,realizovat a reflektovat vlastní výuku. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
|
|
|
|