|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PPG2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PPG2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Předškolní pedagogika 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Předškolní pedagogika
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je porozumět aktuálním trendům v předškolním vzdělávání, hlouběji se zajímat o dění v předškolní pedagogice a seznámit se v rámci této oblasti s problematikou legislativy, profesní etiky, interkulturní výchovy a vzdělávání ve světě.
|
Požadavky na studenta
|
- k získání zápočtu je třeba:
a) seminární práce z komparativní pedagogiky
b) referát na vybranou aktualitu z dění v předškolní pedagogice
- zkouška:
c) okruhy otázek
d) diskuse nad portfoliem
|
Obsah
|
1. Legislativa předškolního vzdělávání.
2. Práva dítěte.
3. Profesní etika.
4. Profesní kompetence předškolního pedagoga.
5. Sebereflexe jako součást profesního rozvoje.
6.-7. Předškolní vzdělávání ve světě.
8.-9. Inopvace v předškolním vzdělávání.
10. Spolupráce rodiny a školy.
11. Zápis do 1. třídy ZŠ, školní zralost a připravenost.
12.-13. Aktuální otázky předškolního vzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://www.portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kpg/ppg2
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Podpera, M., Koželuhová, E. Předškolní pedagogika 2
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (100%),
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (100%),
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Pound, Linda. How children learn: educational theories and approaches: from Comenius the father of modern education to giants such as Piaget, Vygotsky and Malaguzzi.. London: Practical Pre-School Books, 2014. ISBN 978-1-909280-73-1.
-
Základní:
Syslová, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
-
Základní:
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Základní:
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0191-5.
-
Doporučená:
Havlínová, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8.
-
Doporučená:
Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
-
Doporučená:
Průcha, J., Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
popsat základní principy vybraných alternativních pedagogických směrů v předškolním vzdělávání |
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat možnosti spolupráce mateřské školy s rodinou a dalšími partnery |
vysvětlit organizační, legislativní a pedagogické aspekty přechodu z MŠ do ZŠ |
charakterizovat systémy předškolního vzdělávání ve světě |
popsat legislativní rámec předškolního vzdělávání v ČR |
vysvětlit etické aspekty profese učitele |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vybrat, navrhnout a zdůvodnit aplikaci prvků alternativních či zahraničních modelů do praxe běžné MŠ |
samostatně vyhledat informace o dění v oboru a prezentovat vlastní názor |
aplikovat znalost práv dítěte a etických aspektů profese učitele |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|