|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PPG1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PPG1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Předškolní pedagogika 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Předškolní pedagogika
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
57 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/PPG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získat základní informace o předškolní pedagogice jako vědní disciplíně a o klíčových pojmech, se kterými se budou studující při studiu pedagogických disciplín setkávat. Studenti porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oboru.
|
Požadavky na studenta
|
zápočet:
a) konspekt vybrané knihy
b) aktivity v semináři
c) zápočtový test
zkouška:
a) přinést definice základních pojmů pedagogiky (viz. sekce studijní materiály) alespoň ze dvou zdrojů, být schopen/schopna parafrázovat danou definici a diskutovat o daném pojmu
b) okruhy otázek
|
Obsah
|
1. Pedagogika jako věda.
2. Základní pojmy předškolní pedagogiky.
3. Proměny výchovy předškolního dítěte
4. Vývoj institucí předškolního vzdělávání.
3. Vzdělávací program a kurikulum.
6. RVP PV.
7. Pedagogické směry a koncepce předškolního vzdělávání.
8. Současná organizace předškolního vzdělávání v ČR.
9. Alternativní směry předškolního vzdělávání.
10. Potřeby dítěte.
11. Osobnost učitele
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Podpera, M. Předškolní pedagogika1
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
-
Základní:
Rýdl, Karel; Šmelová, Eva. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). I. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-3033-1.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují : Eseje z dětské psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-006-5.
-
Doporučená:
TRUBINIOVÁ, Valentína. Dejiny predškolskej pedagogiky: 1. diel. Ružomberok: KU Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-8084-165-2.
-
Doporučená:
TRUBINIOVÁ, Valentína. Dejiny predškolskej pedagogiky: 2. diel. Ružomberok: Verbum, 2009. ISBN 978-80-8084-496-7.
-
Doporučená:
Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola : co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšiřené a aktualizované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
-
Doporučená:
Pound, Linda. How children learn: educational theories and approaches: from Comenius the father of modern education to giants such as Piaget, Vygotsky and Malaguzzi.. London: Practical Pre-School Books, 2014. ISBN 978-1-909280-73-1.
-
Doporučená:
Havlínová, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Doporučená:
Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Doporučená:
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
Doporučená:
Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4, v Portálu 3. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-608-X.
-
Doporučená:
Dujková, Lenka; Gardošová, Juliana. Vzdělávací program Začít spolu : metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
12
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Orientovat se v pedagogické literatuře. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy |
vysvětlit historické souvislosti vývoje pojetí dítěte a předškolního vzdělávání |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
popsat základní principy vybraných alternativních pedagogických směrů v předškolním vzdělávání |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
konspektovat pedagogickou literaturu |
prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|