|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PP1N
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PP1N
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická praxe náslechová 1. třída
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[TYD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
87 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/PPN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem předmětu je zorientovat se ve specifické problematice 1. ročníku a v období nástupu žáka do 1. třídy. Student se účastní a orientuje se v chodu školy v tzv. přípravném týdnu a v prvním týdnu zahájení školní docházky. Student spolupracuje s vyučujícím 1. třídy (asistuje mu): pomáhá organizovat činnosti žáků, s žáky komunikuje, uvádí je do denního režimu, plánuje další kroky výuky. Student kontinuálně sleduje práci učitele 1. třídy a zaměřuje se na specifičnost přípravy učitele na aktivity na počátku školního roku. Student se zaměřuje na chování a adaptabilitu žáků na nové školní prostředí. Student dále spolupracuje s učitelem na poznání školní dokumentace. Seznámí se s rozvrhem hodin, s třídní knihou a se ŠVP školy. Pokud učitel dovolí, může si student zkusit vybrané hodiny vést. Pokud to bude možné, student se zapojí také do mimoškolních aktivit. Vybrané materiály z portfolia lze zařadit do závěrečného portfolia, které bude prezentováno u SZZ.
|
Požadavky na studenta
|
Student/ka se účastní prvního týdne výuky v 1. třídě a po dohodě s provázejícím učitelem minimálně 1 dne v přípravném týdnu. Za povinnost má student/ka:
- Účastnit se vypsaných praxí (100%), sledování rozpisu praxí, odevzdání požadovaných podkladů (podklady z VŠ) a základní školou potvrzených dokumentů - předložení "Osvědčení o absolvování praxe" (potvrzené ředitelem školy) na SPP do konce září daného akademického roku.
- Aktivní spolupráce, komunikace a hodnocení výuky s učitelem, u kterého student absolvoval náslechovou praxi.
- Odevzdání deníku (portfolia). Portfolio obsahuje materiály podle zadání pedagoga VŠ.
- Student si vede konkrétní a podrobné záznamy o všech činnostech, které na praxi zažil, pozoroval, zrealizoval (den po dni).
- Vedoucí učitel poznamená do pedagogického deníku připomínky a postřehy k průběhu praxe, v hodnocení předá zpětnou vazbu studentovi. Student vypracuje stručné hodnocení pro učitele, kterého pozoroval, předá mu zpětnou vazbu.
- Na závěrečném setkání proběhne nad portfoliem společná diskuse. Student prokáže, že je schopen reflektovat prožitou praxi, dále prokáže schopnost navrhovat aktivity pro zkvalitnění své vlastní praxe.
- Shromažďovat materiál pro závěrečné portfolio, které student představí u SZZ.
|
Obsah
|
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací třídního učitele.
2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii.
3. Specifika práce v prvním ročníku ZŠ, organizace prvního týdne v první třídě.
4. Specifika tzv. "přípravného týdne", chod školy v přípravném období.
5. Dokumentace třídního učitele, základní dokumentace učitele.
3. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky.
4. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb.
5. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ.
6. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kreislová, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou/. Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2038-8.
-
Základní:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
-
Doporučená:
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Doporučená:
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
Doporučená:
Franclová, Marta. Zahájení školní docházky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
4
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Celkem
|
74
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní principy vyučování orientovaného na žáka |
užívat základní pedagogickou terminologii |
vymezit základní obsah RVP ZV |
zhodnotit své dosavadní představy o chodu prvního stupně základní školy a o organizaci vzdělávání v ČR |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pozorovat a zapisovat svá pozorování |
zapsat a vhodně roztřídit své zápisky |
spolupracovat s učitelem a žáky, být aktivním pomocníkem učitele |
užívat odbornou literaturu |
komunikovat a dojednat uvedenou praxi |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat specifika prvního týdne v první třídě |
vyjmenovat dokumentaci třídního učitele, se kterou se student seznámil |
pojmenovat znalosti získané na pedagogické praxi v rovině profesní i osobní |
propojovat teoretickou rovinu s rovnou praktickou (využití pro závěrečné portfolio) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
připravit a zorganizovat chod první třídy |
organizovat činnost žáků |
uvádět žáky do denního režimu |
sestavit rozvrh hodin pro první třídu |
aktivně spolupracovat s vyučujícím 1. třídy |
přinášet a navrhovat nápady pro vlastní realizaci výuky a pro zkvalitnění výuky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Uplatňovat získané informace a dovednosti v praxi, uplatňovat získané informace a nabyté dovednosti v budoucím pracovním poměru (učitel na prvním stupni ZŠ). Spolupracovat s kolegy, předávat nápady, kooperovat a přemýšlet nad inovativními postupy. Umět reflektovat svoji pedagogickou činnost. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|