|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PN1S1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PN1S1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Průběžná násl. praxe pro 1. st. ZŠ 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Průběžná náslechová praxe pro 1. st. ZŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
31
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
118 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do pedagogické praxe v podobě náslechů v konkrétních hodinách na prvním stupni základní školy, seznámit je se školním prostředím a edukační realitou. Student se učí nezávisle pozorovat činnost ve třídě, kterou se pokouší objektivně zhodnotit. Při záznamech do pozorovacího archu využívá popisného jazyka, do záznamových archů se snaží správně zaznamenat výroky a činnosti učitele a žáka. Student se učí zhodnotit, reflektovat, vnímat a postřehovat veškeré záležitosti a činnosti, které se ve třídě odehrávají. Všímá si také klimatu třídy a školy. Student se učí komunikovat jak se žáky, tak s učiteli školy, ve které praxe probíhá. Při hodnocení s učitelem si všímá prvků práce třídního učitele a postupně se začíná seznamovat s dokumenty třídního učitele. Svoji praxi a postřehy z ní konzultuje v pravidelných setkáních, u závěrečného setkání představí své portfolio a povede nad ním diskusi.
|
Požadavky na studenta
|
- Student se účastní vypsaných praxí na ZŠ, bude sledovat jejich rozpis (účast 100%).
- Vedení záznamů do hospitačních archů.
- Aktivní spolupráce a hodnocení výuky s učitelem, u kterého student absolvoval náslechovou praxi.
- Průběžná evaluace praxí na seminářích.
- Student odevzdá na konci semestru dílčí portfolio z praxe. Portfolio obsahuje materiály zadané pedagogem VŠ.
- Na závěrečném setkání proběhne nad portfoliem společná diskuse. Student prokáže, že je schopen reflektovat prožitou praxi, dále prokáže schopnost navrhovat aktivity pro zkvalitnění své vlastní praxe.
- Odevzdání učitelem podepsaných archů o docházce studentů.
|
Obsah
|
1. Náslechy ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací třídního učitele
2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení záznamového archu, orientace v pedagogické terminologii
3. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky
4. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb.
5. Nastavení plánu profesního rozvoje (osobní a profesní cíle, kroky k jejich dosažení), vše podle zadání studentského portfolia, které student na konci svého studia představí u SZZ
6. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
-
Základní:
Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
-
Základní:
Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
-
Rozšiřující:
Doporučená literatura souvisí s tématy praxe. Je učitelem studentům nabízena dle aktuální situace..
-
Doporučená:
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Doporučená:
Obst, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
-
Doporučená:
Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Doporučená:
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
31
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zhodnotit své dosavadní představy o chodu prvního stupně základní školy a o organizaci vzdělávání v ČR |
vymezit základní poznatky o vyučování orientovaného na žáka |
užívat základní pedagogickou terminologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pozorovat dění ve třídě, zapisovat svá pozorování |
získané informace vhodně zapsat a roztřídit |
spolupracovat aktivně s učitelem a žáky |
pracovat s odbornou literaturou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
používat elementární pedagogickou terminologii |
vymezit průběh primárního vzdělávání v ČR |
jmenovat specifika primárního vzdělávání v ČR |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pozorovat a pozorované zaznamenávat popisným jazykem do pozorovacího archu |
zhodnotit specifika vyučovacího procesu |
reflektovat své pocity a popsat je |
přinášet a navrhovat nápady pro vlastní realizaci výuky a pro zkvalitnění výuky |
hledat v záznamových arších, přiřazovat viděné k teoreticky formulovaným výrokům
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Studijní praxe, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|