|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PGUSS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PGUSS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogika pro učitele SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Pedagogika
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
77 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je podporovat spoluodpovědnost a podílnictví aktérů na fungování školy, spolupráci učitelů (zejména bližší profesní spolupráci formou společně vykonávaných činností), ale i poskytování zpětné vazby mezi učiteli navzájem a otevřené klima ve škole.
|
Požadavky na studenta
|
ZÁPOČET:
1. Při prezenční účasti na semináři: aktivní zapojení do aktivit seminární výuky, splnění úkolu/ů (individuální, skupinové, kooperativní) v průběhu semináře, prezentace a obhajoba vybraných úkolů před kolegy/němi, vyučující/m
2. Bez prezenční účasti na semináři: písemné zpracování úkolů dle zadání v Moodle k jednotlivým tématům seminářů, jejich sumární odevzdání v jednom společném dokumentu prostřednictvím systému STAG v nastaveném termínu v CW
Pro získání zápočtu je nutné splnit minimálně 4 úkoly (z celkových 6) v rámci semestru. To znamená buď při osobní účasti na semináři, nebo dle zadání v Moodle, případně kombinací obou možností. Např. 4 úkoly uznané přímo na semináři, 4 úkoly akceptované ve STAGu, nebo 3 úkoly přímo na semináři + 1 úkol odevzdaný ve STAGu atd.
ZKOUŠKA:
Písemný test z okruhů předmětu v jednom řádném termínu a maximálně dvěma opravnými termíny. Test vychází z obsahu přednášek, seminářů a samostudia doporučených odborných zdrojů. Kritéria hodnocení - viz CW.
Podmínkou zkoušky je splněný zápočet.
|
Obsah
|
1. Vzdělávací politika jako vědní obor (strategické dokumenty vzdělávací politiky ČR, organizace zřizované MŠMT, aktéři vzdělávací politiky).
2. Spravedlivost ve vzdělávání (různá pojetí spravedlivosti a rovnosti příležitostí), podoby a příčiny nerovností, příklady intervencí pro snižování nerovností ve vzdělávání a jejich dopadů, diverzita a selektivita.
3. Škola jako specifická organizace - funkce školy, scénáře (modely) budoucnosti školy - retroaktivní pohled, správa škol včetně systému financování, hlavní rysy vzdělávacího systému v ČR, CZ-ISCED 2011).
4. Kultura školy - vymezení pojmu, způsoby zjišťování kultury školy, příklady z praxe, vstřícné prostředí a vztahy ve škole a jejich vliv na průběh a výsledky vzdělávání, klima školy.
5. Evaluace ve vzdělávání (teorie kvality a efektivity ve vzdělávání, subjekty a objekty evaluace), hodnocení vzdělávacího systému, autoevaluace (zapojení aktérů, metody, interpretace výsledků autoevaluace) a externí evaluace školy (zodpovědnost ČŠI a zřizovatelů škol), propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluace - on-line přednáška p. Ing. Pavla Honzíka, ředitele PLZEŇSKÉHO INSPEKTORÁTU ČESKÉ ŠKOLNÍ INSPEKCE.
6. Profese a hodnocení učitele (profesní rozvoj učitelů, hodnocení kvality práce učitelů, nástroje dokladování profesního výkonu, nástroje profesního rozvoje), de/profesionalizace učitelského povolání, DVU, včetně legislativních podmínek.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
moodle kurz: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=9097
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Česká republika
(EURYDICE.)
-
Základní:
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019-2023
(MŠMT)
-
Základní:
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání
(ČŠI.)
-
Základní:
Hajerová Műllerová, L., Slavík, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020.
-
Základní:
Janík, T. et al. Mýty - omyly - nepravdy : o ?chibách? ve vzdělávání a pedagogice. Brno: MU, 2020. ISBN 978-80-210-9754-4.
-
Základní:
TROJAN, V. et al. Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-897-4.
-
Základní:
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
Základní:
GREGER, D. Spravedlivost českého školského systému v mezinárodním srovnání.. Praha: Orbis scholae, 2(1) s. 46-59.
-
Základní:
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+
(MŠMT)
-
Základní:
Vstřícné prostředí a vztahy ve škole a jejich vliv na průběh a výsledky vzdělávání ? Vybraná zjištění ze sekundárních analýz.
(LEBEDA, T., MAREK, D., ZATLOUKAL, T., ANDRYS, O., LYSEK, J., FOLWARCZNÝ, R., ZYMOVÁ, K., SOUKOP, M., BASTL, J.)
-
Základní:
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků
-
Základní:
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
-
Základní:
Zákon č. 563 /2004 Sb..
-
Základní:
Zjištění z mezinárodního šetření TALIS 2018
(ČŠI.)
-
Rozšiřující:
Jak reflektovat (vlastní) praxi?
(Hošpesová, H.)
-
Rozšiřující:
Klima školní třídy. Dotazník pro žáky.
(MAREŠ, J., JEŽEK, S.)
-
Rozšiřující:
Klima školy. Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče.
(MAREŠ, J., JEŽEK, S., GRECMANOVÁ, H., DOPITA, M.)
-
Rozšiřující:
Klima učitelského sboru. Dotazník pro učitele
(URBÁNEK, P., CHVÁL, M.)
-
Rozšiřující:
Mají děti v Česku stejné šance ve vzdělávání? Hlavní zjištění studie Nerovnosti ve vzdělávání jako zdroj neefektivity.
(PROKOP, D., KORBEL, P., DVOŘÁK, T., MARKOVÁ, L., GARDOŠÍKOVÁ, D. et. al.)
-
Rozšiřující:
Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
-
Rozšiřující:
Profesní portfolio učitele - Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení.
(Trunda, J.)
-
Rozšiřující:
Trojan, Václav; Tureckiová, Michaela; Trunda, Jiří; Dvořáková, Miroslava. Přístupy k managementu vzdělávání v kontextu České republiky. 2015. ISBN 978-80-7290-867-7.
-
Rozšiřující:
Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch.
(Tomková, A., Spilková, V., Píšová, M. et al.)
-
Rozšiřující:
Současnost a budoucnost vzdělávací politiky.
(Nantl, J.)
-
Rozšiřující:
Učíme děti učit se. Hospitační arch.
(Kasíková, H., Žák, V.)
-
Doporučená:
POL, M., LAZAROVÁ, B. Dobrá škola: Metoda pro stanovení priorit školy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-87063-37-8.
-
Doporučená:
DVOŘÁKOVÁ, M., TROJAN, V., TURECKIOVÁ, M. Efektivita vzdělávání. Praha: CŠM PedF UK, 2016. ISBN 978-80-7290-883-7.
-
Doporučená:
VAŠŤATKOVÁ, J., MICHEK, S. Modely řízení kvality a škola. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2608-2.
-
Doporučená:
Monitor vzdělávání a odborné přípravy 2019 - Česko.
(Komise EU.)
-
Doporučená:
Nerovnosti ve vzdělávání jako zdroj neefektivity.
(PROKOP, D., KORBEL, P., DVOŘÁK, T., MARKOVÁ, L., GARDOŠÍKOVÁ, D. et. al.)
-
Doporučená:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Doporučená:
HAJEROVÁ-MŰLLEROVÁ, L., ŠIMEK, Z. Podniková kultura. Praha: VŠEM, 2011. ISBN 978-80-86730-65-3.
-
Doporučená:
STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
-
Doporučená:
Spilková, V. Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání?. Pedagogika, 66(4), s. 368?385.
-
Doporučená:
RVP pro SV.
-
Doporučená:
RVP pro ZV.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P. Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.
-
Doporučená:
Moree, D. Učitelé na vlnách transformace: Kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
-
Doporučená:
POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do pedagogické evaluace a jejich metod. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2681-5.
-
Doporučená:
Trojan, Václav; Trojanová, Irena; Trunda, Jiří. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. 2016. ISBN 978-80-7290-868-4.
-
Doporučená:
Vzdělávací politika
(Kohoutek, J., Veselý, A & Špačková, Z. et al.)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
18
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- znalost základních pedagogikých pojmů a kategorií, |
- vysvětlit pedagogiku jako vědu v historickém i současném kontextu společnosti,
|
- zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory,
|
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad, |
- zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie, |
- využívat odborné pedagogické termíny. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat a srovnat strategické dokumenty vzdělávací politiky státu o aktuálních vzdělávacích prioritách MŠMT |
- vymezit role aktérů vzdělávací politiky a uvést příklady konfliktů jejich zájmů |
- objasnit různá pojetí spravedlivostí a rovnosti příležitostí |
- uvést příklady intervencí pro snižování nerovností ve vzdělávání a jejich dopadů, diverzita a selektivita |
- popsat funkce současné školy, vytvořit návrh jejího řízení a pedagogického vedení |
- vymezit pojmy kultura a klima školy, popsat způsoby zjišťování kultury a klimatu školy, popsat znaky pozitivního klimatu z hlediska žáků, učitelů, rodičů a veřejnosti |
- vymezit pojem evaluace a hodnocení, hlavní aktéry |
- zdůvodnit propojení autoevaluace e externí evaluace, metaevaluace |
- vysvětlit různé přístupy k hodnocení kvality práce učitelů |
- vysvětlit profesní rozvoj učitelů (uvádění do profese - indukce, další vzdělávání, celoživotní vzdělávání) |
- vymezit efektivní formy profesního rozvoje učitelů (na základě TALIS) |
- vysvětlit akční výzkum jako nástroj profesního rozvoje učitelů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- použít nástroje pro dokladování profesního výkonu, včetně profesního portfolia |
- navrhnout varianty praktického řešení cílů Strategie 2030+ z pohledu učitele |
- na příkladech doložit klady a zápory vnější diferenciace v českém vzdělávání |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
- srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory
- dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Formativní hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Formativní hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|