|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / OTVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
OTVV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná teorie výchovy a vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/OTV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPG/9PG1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je nabídnout studentům/-kám různé pohledy na výchovu a vzdělávání v historii i současnosti lidské společnosti. V předmětu se zaměříme na znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta. Předmět se zaměřuje na oblasti hledání východisek výchovy, procesuálního pojetí výchovy, pojetí jedince a skupiny ve výchovném procesu, výchovy v rodině a společnosti, orientace osobnosti a sebevýchovy, otázky prosociální výchovy a na nové přístupy ke vzdělání a procesu celoživotního učení....
|
Požadavky na studenta
|
Při distanční výuce je možné využít v Moodle předmět KPG/TVAV a uvedené požadavky v tomto předmětu.
Samostatná práce s literaturou a studijními oporami (např. courseware, e-learningový kurz pro kombinovanou formu st.). Zápočtový test.
Zkouška kombinovaná: Na základě písemné práce a obhajoby práce student/-ka aplikuje vybrané pedagogické téma z oblasti teorie výchovy do pedagogické praxe základní nebo střední školy. Hodnocení: analýza pedagogického tématu a jeho aplikace do praxe a na studovaný obor, originalita, reálnost, obsahová a věcná správnost, práce s odbornou literaturou.
|
Obsah
|
Je možná distanční výuka a využít Moodle pro předmět KPG/TVAV.
U distančníCílem předmětu je nabídnout studentům/-kám různé pohledy na výchovu a vzdělávání v historii i současnosti lidské společnosti. V předmětu se zaměříme na znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta. Předmět se zaměřuje na oblasti hledání východisek výchovy, procesuálního pojetí výchovy, pojetí jedince a skupiny ve výchovném procesu, výchovy v rodině a společnosti, orientace osobnosti a sebevýchovy, otázky prosociální výchovy a na nové přístupy ke vzdělání a procesu celoživotního učení.
Obsahové zaměření přednášek:
1. Současné pojetí výchovy a její procesuální rámec
2. Pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy
3. Pedagogické inovace, alternativní školy a nové přístupy ve výchově a vzdělávání
4. Globální výchova a její možnosti ve výchově a vzdělávání
5. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v bio-psycho-sociálních souvislostech
6. Proměny výchovných modelů ve vztahu ke společenským změnám
7. Výchova v sociálním a historickém kontextu
8. Pojetí jedince a skupiny ve výchově a vzdělávání
9. Komunikace a empatie ve výchově
10. Klasifikace rodičovských přístupů a jejich vliv na sebepojetí dítěte
11. Analýza přirozeného a institucionálního prostředí výchovy
Obsahové zaměření seminářů:
Semináře budou interaktivně rozvíjet uvedená témata přednášek. Student/-ka na základně vlastní tvůrčí činnosti vybraného pedagogického tématu formou zpracování seminární práce se pokusí o aplikaci pedagogické teorie do pedagogické praxe základní nebo střední školy a na studovaný obor.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
Prof. PaedDr. Gabriel Švejda, CSc., dr. h. c. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
Prof. PaedDr. Gabriel Švejda, CSc., dr. h. c. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
České vzdělání & Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie. Praha : Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999. ISBN 80-211-0312-4.
-
Doporučená:
Walterová Eliška. Dva světy záíkladní školy?.
-
Doporučená:
Walterová Eliška. Dva světy záíkladní školy?.
-
Doporučená:
WALTEROVÁ, E. A KOL. Dva světy základní školy. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-2462-043-5.
-
Doporučená:
Dva světy základní školy?. ISBN 978-80-246-2043-5.
-
Doporučená:
Dva světy základní školy?. ISBN 978-80-246-2043-5.
-
Doporučená:
Walterová Eliška. Dva světy základní školy?.
-
Doporučená:
Walterová Eliška. Dva světy základní školy?.
-
Doporučená:
PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
-
Doporučená:
KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
-
Doporučená:
Lukášová. Kvalita života dětí a didaktika. ISBN 978-80-7367-784-8.
-
Doporučená:
Lukášová. Kvalita života dětí a didaktika. ISBN 978-80-7367-784-8.
-
Doporučená:
LUKÁŠOVÁ, HANA. Kvalita života dětí a didaktika.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
-
Doporučená:
Nakonečný, Milan. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
-
Doporučená:
Wilson, Edward Osborne. O lidské přirozenosti : máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-076-3.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Doporučená:
Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
-
Doporučená:
Walterová, Eliška. Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu : výzkumný záměr : výstupy řešení za rok 2001. 1. díl, Teoretické a komparativní studie. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-085-4.
-
Doporučená:
Dvořák Dominik. Škola v globální době.
-
Doporučená:
Dvořák Dominik. Škola v globální době.
-
Doporučená:
Škola v globální době. ISBN 978-80-246-2977-3.
-
Doporučená:
Škola v globální době. ISBN 978-80-246-2977-3.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P. Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.
-
Doporučená:
Jedlička, Richard; Helus, Zdeněk. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
-
Doporučená:
Walterová, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. díl. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-083-2.
-
Doporučená:
Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Doporučená:
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Doporučená:
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Znalosti ze společenskovědních disciplín na úrovni středoškolského učiva. |
Základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Orientovat se v oblasti sytému školství. |
Vyhledávat nové informace týkající se výchovy, vzdělávání a školství a školské politiky státu. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizovat vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v jednotlivých etapách vývoje školství. |
Porovnat a charakterizovat tradiční a alternativní školství. |
Analyzovat vliv společenských změn na vývoj školy. Znát výchovnou funkci rodiny. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Orientovat se v odborné pedagogické literatuře. |
Analyzovat aktuální změny ve školství. |
Aplikovat teoretické základy výchovy do praxe. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
|
|
|
|