|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / OPGP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
OPGP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná pedagogika pro pomáhající profese
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
33 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit pedagogiku jako moderní vědu o výchově a vzdělávání v kontextu současné společnosti. Analyzovat základní pedagogické kategorie, procesy a východiska výchovy a vzdělávání. Rozvíjet pedagogické myšlení v oblasti pomáhajících profesí. Chápat obecnou pedagogiku jako východisko pro další studium pedagogických disciplín.
|
Požadavky na studenta
|
Obhajoba seminární práce na vybrané a zkonzultované pedagogické téma v kontextu pomáhajících profesí s ODEVZDÁNÍM PŘES: portal.zcu.cz. Nezapomenout na aplikaci zvoleného tématu na studovaný obor. Odevzdaná práce bude součástí zkoušky.
|
Obsah
|
Přednášky budou realizovány hybridně, A TO:
PŘEDNÁŠKY formou on-line (meet google) a s podporou systému Moodle.
Dále pak hromadnými e-maily a elektronickými konzultacemi) a kontaktně, pokud dovolí epidem. situace.
Témata přednášek - DISTANČNÍ VÝUKA bude probíhat přes Moodle:https://phix.zcu.cz/moodle/course/search.php?search=kpg%2Fopgp
1. Vymezení pedagogiky jako moderní společenské vědy, základní pedagogické kategorie.
2. Předmět pedagogiky, cíle, obsah a současné trendy.
3. Pedagogické disciplíny a jejich význam pro současné pojetí výchovy a vzdělávání.
4. Vztah pedagogiky k ostatním vědám, ot. transdisciplinarity.
5. Pomáhající profese a jejich etický rozměr.
6. Výchova a vzdělávání v historickém a filozofickém kontextu.
7. Výchova a vzdělávání v současných změnách společnosti.
8. Současné problémy pedagogiky a možnosti jejich řešení, vč. krizových situací výchovy a vzdělávání
9. Proměny výchovy a vzdělávání v současném světě (digitalizaci vzdělávání, inkluzivního vzdělávání, krizi hodnot, rodiny i školy, etika a výchova).
10. Odpovědnost, tradice a dialogická výchova jako mezigenerační setkávání se.
11. Význam pedagogiky pro pomáhající profese.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Základní:
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika.. Praha: Grada, 2019.
-
Základní:
KANTOROVÁ, J. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Olomouc: Hanex, 2008.
-
Základní:
KANTOROVÁ, J. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II.. Olomouc: Hanex, 2010.
-
Základní:
KOLÁŘ, Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky.. Praha: Grada, 2012.
-
Základní:
DVOŘÁKOVÁ, M.; KOLÁŘ, Z. a kol. Základní učebnice pedagogiky.. Praha: Grada, 2014.
-
Doporučená:
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese.. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
-
Doporučená:
Pelcová, Naděžda; Semrádová, Ilona. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
-
Doporučená:
Kopřiva,P. a kol. Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
-
Doporučená:
KOUKOLÍK, F. Lidství.. Praha: Galén, 2010.
-
Doporučená:
KOUKOLÍK, F. Mocenská posedlost.. Praha: Karolinum, 2018.
-
Doporučená:
Kolář, Zdeněk. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
pochopit pedagogiku jako moderní vědu v kontextu společenských věd |
znát pravidla diskuze |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat a zpracovávat informace z odborné literatury
|
aplikovat pravidla diskuse |
využívat multimediální prostředky v prezentaci seminární práce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit pedagogiku jako moderní vědu
|
vymezit základní pedagogické kategorie, cíl a předmět pedagogiky jako vědy |
vysvětlit na příkladech vztah pedagogiky k jiným vědám |
pochopit rozdíl mezi výchovou, vzděláváním, vzděláním, učením |
zhodnotit význam pedagogiky v historicko- společenském kontextu a pro pomáhajícím profese |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat současné problémy pedagogiky jako vědy ve vztahu k pomáhajícím profesím |
zhodnotit vybrané problémy současné výchovy a vzdělávání ve vztahu k digitalizaci společnosti, práci, společnému vzdělávání |
navrhnout vlastní reálné řešení problémů současné pedagogiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|