|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / OBDSS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
OBDSS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná didaktika pro SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
87 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je rozvíjet samostatné profesionální pedagogické myšlení, vystihovat didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací. Rozvíjet znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na přednáškách je nepovinná, ale v případě účasti můžete získat na každé přednášce body, které Vám budou přičteny jako bonus při zkoušce. Jeden další bod navíc můžete získat za sdílení zkušeností formou videa v diskusním fóru tohoto kurzu.
Aktivní zapojení v seminářích je významné pro získání odborných dovedností. V průběhu seminářů budete pracovat na praktických úkolech a postupně budete budovat své profesní portfolio.
Zápočet získáte po předložení portfolia v podobě, která Vám bude sdělena na semináři.
Zkouška bude probíhat jako písemný test, který budete psát v určeném čase v počítačové učebně v LMS Moodle. Test bude obsahovat uzavřené i otevřené otázky. Zkouškové termíny budou vypsány především na měsíc leden.
|
Obsah
|
1. Plánování výuky (cíle výuky, učivo a jeho struktura, aktivní zapojení všech žáků, podpora zvídavosti a motivace k učení, formy a metody výuky, časový plán výuky, materiální didaktické prostředky, rámcové a školní vzdělávací programy pro SŠ a SOU, plánování výuky pro specifické cílové skupiny a specifické formy výuky na střední škole a středním odborném učilišti)
2. Prostředí pro učení (vhodné podmínky pro učení, vhodné prostorové uspořádání třídy, vytváření bezpečného prostředí pro učení, pravidla, vedení žáků k chování podporujícímu učení a spolupráci, vhodné elektronické prostředí pro digitální vzdělávání, alternativní a netradiční prostředí pro učení, specifické prostředí pro učení na různých středních školách a odborných učilištích, bezpečnost práce během praktické výuky na střední škole, kultura školy a specifika vztahů na střední škole a středním odborném učilišti)
3. Vedení výuky (zahájení výuky, úvodní a průběžná motivace k učení, průběžné zjišťování míry porozumění žáků, reakce na potřeby žáků, podpora žáků při samostatné práci, realizace skupinové práce a kooperativního učení, realizace netradiční výuky - exkurze, projektová výuka, badatelská výuka, specifika výuky různých cílových skupin na střední škole a středním odborném učilišti, náročné situace, konflikty a řešení studijních a kázeňských problémů žáků středních škol a odborných učilišť)
4. Skupinová dynamika a třídní management (vývoj vztahů mezi žáky a jejich chování ve školní třídě v čase - forming, storming, norming, performing, atmosféra vhodná pro spolupráci v rámci školní třídy, nastavování práv a povinností žáků a reagování na jejich dodržování/porušování, nepsané normy, specifika skupinové dynamiky a vedení třídy u různých cílových skupin při práci učitele na střední škole a středním odborném učilišti).
5. Vedení žáků k samostatnosti a odpovědnosti (vědomá práce s rozvojem odpovědnosti žáků za jejich chování a za vztahy ve třídě, rozvoj dovedností žáků při reagování na konkrétní chování spolužáků, reflexe vlastních návyků v komunikaci a jejich dopadů na odpovědnost a samostatnost žáků, specifika vedení k samostatnosti a odpovědnosti u různých cílových skupin při práci učitele na střední škole a středním odborném učilišti, specifika komunikace se žáky, s rodiči, s kolegy, s vedením střední školy a středního odborného učiliště).
6. Zpětná vazba, hodnocení žáků a reflexe výuky (vedení žáků k přijímání a poskytování zpětné vazby, sumativní, formativní, autentické a vzájemné hodnocení, sebehodnocení, hodnocení na základě kritérií, vedení žáků k reflexi jejich učení, učitelská reflexe výuky a dosahování stanovených cílů, specifika hodnocení různých cílových skupin na střední škole a středním odborném učilišti, volba adekvátních způsobů hodnocení žáků a poskytování zpětné vazby u teoretické a praktické výuky na střední škole a středním odborném učilišti, specifika hodnocení v různých formách výuky a v různých oborech na střední škole a středním odborném učilišti, kvalita výuky na střední škole a její evaluace).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Pro předmět vypracovány studijní opory v MOODLE, vypracován CW s organizačními informacemi.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
-
Základní:
KORTHAGEN, F. A.; J., KESSELS, J.; KOSTER, B.; LAGERWERF, B.; WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Základní:
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Základní:
HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
-
Základní:
Vališová, A.; Kovaříková, M. Obecná didaktika: A její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
-
Základní:
TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-539-9.
-
Základní:
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Základní:
Fletcher-Wood, H. Responzivní výuka: Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: UNIVERSUM, 2021. ISBN 978-80-242-7152-1.
-
Základní:
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
Základní:
SLAVÍK, J., JANÍK, T.; NAJVAR; P, KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika (o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory). Brno: MUNI PRESS, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Základní:
Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
-
Rozšiřující:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Rozšiřující:
Šikulová, Renata; Müllerová, Lenka. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-365-0.
-
Rozšiřující:
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Rozšiřující:
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Rozšiřující:
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Rozšiřující:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učiele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Rozšiřující:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Rozšiřující:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
-
Rozšiřující:
SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.
-
Rozšiřující:
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
-
Rozšiřující:
MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-677-2.
-
Doporučená:
Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
-
Doporučená:
Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
-
Doporučená:
MEZERA, A. Dotazníky k sebehodnocení žáka. Praha: Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-181-6.
-
Doporučená:
STARÝ, K. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-1001-6.
-
Doporučená:
TESAŘOVÁ, M. Jak na žáky: Zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.
-
Doporučená:
BLOOM, P. Jak se děti učí významu slov. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3095-3.
-
Doporučená:
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
Doporučená:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Doporučená:
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Doporučená:
LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
Doporučená:
Pavelková, Isabela. Motivace žáků k učení. Praha: PedF UK, 1998.
-
Doporučená:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Doporučená:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Doporučená:
Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
-
Doporučená:
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
Doporučená:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Doporučená:
TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdelávání učitelů. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.
-
Doporučená:
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
Doporučená:
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Doporučená:
Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
-
Doporučená:
Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
-
Doporučená:
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
Doporučená:
Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
-
Doporučená:
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
Doporučená:
Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
-
Doporučená:
KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet: Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá, |
- vysvětlit utvářejí vzájemných složitých vztahů mezi základními kategoriemi vyučovacího procesu,
|
- vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech, |
- popsat vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole (teorie vyučování J. F. Herbarta, J. Deweye, konstruktivistické, resp. sociokonstruktivistické pojetí vyučování), |
- odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- analyzovat strukturu kurikula,
|
- vypracovat analýzu učebnice vybraného vyučovacího předmětu,
|
- vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků,
|
- vypracovat počáteční pedagogickou diagnostiku žáků, |
- analyzovat rozdíly např. mezi výukovými metodami a organizačními formami, |
- respektovat potřeby žáků, spoluvytvářet neohrožující a tolerantní prostředí. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- získat kompetence k učení, řešení problémů,
- rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti,
- rozvíjet občanské kompetence. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezit modely kurikula, |
- vysvětlit modelování kurikula, |
- odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele, |
- popsat základní činnost učitele v přípravě na výuku včetně zdůvodnění součástí přípravy na výuku začínajícího učitele. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat strukturu kurikula ve vztahu k ŠVP a studovanému oboru (vybraného typu SŠ), |
- vypracovat pedagogickou diagnostiku žáků, |
- realizovat diferenciaci didaktických přístupů vzhledem k individuálním zvláštnostem a možnostem žáků, |
- vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků, |
- analyzovat hidden curriculum jeho významnou roli v oblasti rozvíjení postojů žáků, |
- vytvořit portfolio ve smyslu modelování kurikula - na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
- zaujímat postoj k různým podobám vedení výuky z hlediska kurikulární reformy probíhající ve škole (RVP, ŠVP), a to na základě reflexe vlastního plánování a realizace výukového procesu, svůj postoj je student schopen podložit argumenty,
- rozvíjet zejména kompetence pedagogické a didaktické (ve smyslu rozvíjení didaktického myšlení studentů učitelství), diagnostické, manažerské kompetence.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
|
|
|
|