|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / MPR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
MPR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodika prevence rizikového chování
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
42 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si praktických dovedností z oblasti primární prevence drogových závislostí a ostatních nežádoucích forem chování.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce aplikačního charakteru. Didaktický test.
|
Obsah
|
Metodika primární prevence - úvod
Úvod do problematiky primární prevence a rizikového chování. Legislativa primární prevence ve školách/školních zařízeních: zákony, vyhlášky, strategie a metodické postupy
1. Primární prevence a její význam v kontextu školních zařízení
Základní pojmy, dělení PP, systém organizace a řízení PP, obsah PP.
2. "Bezpečná škola a minimální preventivní program"
Projekt WHO zaměřený na síť bezpečných škol. Minimální preventivní program - jeho obsah a uskutečňování. Legislativní a metodologická doporučení v aktuálním znění MŠMT.
3. Formy rizikového chování: Záškoláctví
Záškoláctví, jeho identifikace dle možných příčin, postup řešení a možnosti nápravy. Komunikace škola & rodina. Způsoby prevence a eliminace rizikového chování záškoláctví.
4. Formy rizikového chování: Šikana a projevy agrese
Vymezení agrese, druhy šikany a její možné iniciace. Charakteristika jednotlivých stádií s doporučenými postupy při řešení probíhající šikany. Šikana zaměřená na učitele a krizový plán škol. Souhrn postupů pro minimalizaci a prevenci šikany a agrese.
5. Formy rizikového chování: Projevy rasismu a xenofobie
Extrémismus a jeho ekvivalenty a extrémistické chování v ČR. Extremistické chování ve školním prostředí, identifikace znaků, možnosti minimalizace, doporučení při jeho výskytu, a příklady dobré praxe.
6. Formy rizikového chování: Prevence sexuálně rizikového chování
Symptomy rizikového sexuálního chování v roli vykonavatele a oběti, pohlavní identita, sexuálně přenosné choroby, antikoncepce, zahájení pohlavního života a prevence.
7. Formy rizikového chování: Adiktologická prevence závislostí
Identifikace závislostního chování, druhy závislostí, klasifikace látkových závislostí, specifické postupy prevence.
8. Formy rizikového chování: Poruchy příjmu potravy
Poruchy příjmu potravy, jejich charakteristika a specifika jednotlivých onemocnění. PPP ve školním prostředí a druhy jejich prevence.
9. Formy rizikového chování: Prevence tyrani, zneužívání a zanedbávání dětí
Syndrom CAN - formy, znaky a rizikové faktory, druhy neužívání a týrání. Zvláštní formy CAN, projevy násilí na oběti a znaky týrání. Fyzické tresty. Intervence učitele, intervence odborníka a následné řešení orgány sociálně-právní ochrany dětí a orgány činnými v trestním řízení.
10. Kyberšikana a další formy rizikového chování
Kyberšikana, vandalismus, krádeže a netolismus jako formy rizikového chování, jejich identifikace, postupy v řešení daných problematik a preventivní aktivity nežádoucího chovaní.
11. Školní krizová intervence a reflexe jednotlivých aktivit
Popis krizových scénářů, krizový plán a jeho využití, plán intervencí. Vzdělávání v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví ve školách. Reflektivní přístupy pedagogů.
12. Analýza činností preventivních aktivit a evaluace předmětu
Zajištění účinných primárně preventivních opatření s cílem minimalizace projevů i rizik nežádoucího chování a přijímání efektivních opatření.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=5450
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
-
Doporučená:
MŠMT. Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (Dokument č. j.: 21291/2010-28). 2010.
-
Doporučená:
Mertin, Václav,; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
-
Doporučená:
Kolář, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
-
Doporučená:
Jedlička,R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících ? prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Doporučená:
MIOVSKÝ, M. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
-
Doporučená:
Miovský, M. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha.
-
Doporučená:
Ciklová, Kateřina. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu : rádce školního metodika prevence. 2. vydání. 2016. ISBN 978-80-905065-9-6.
-
Doporučená:
Nešpor, K. & SCHEANSOVÁ, A. Souvislosti mezi internetem, návykovými látkami a hazardem. 2020.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
55
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- orientovat se v základní legislativě a v zajištění podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví žáků. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- provést intervence, které pomáhají žákům osvojit si znalosti, dovednosti a způsobilosti, které efektivně snižují riziko výskytu případně rozvoje konkrétních forem rizikového chování. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- provést intervence, které pomáhají žákům osvojit si znalosti, dovednosti a způsobilosti, které efektivně snižují riziko výskytu případně rozvoje konkrétních forem rizikového chování. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- pracovat s psychodynamikou třídního kolektivu a provádět řízení vedoucí k eliminaci nežádoucího chování žáků. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|