|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / MLKV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
MLKV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Multikulturní výchova
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 30
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
9 / -
|
0 / 31
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Základem předmětu je objasnění a porozumění základním pojmům oboru. Na zíákladě praktických zkušeností si studenti mohou ověřit možnosti a role výchovy a vzdělávání v prevenci rasismu a xenofobii. Cílem předmětu je také seznámit studenty s možným polem aplikace multikulturní výchovy v České republice. Představeny budou také stávající programy multikulturní výchovy připravené státními i neziskovými institucemi v ČR i v zahraničí.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Úspěšné vypracování seminárního úkolu na vybrané multikulturní téma s přesahem do pedagogické praxe - jeho prezentace a obhajoba, společná diskuse a reflexe. Vybrané téma včetně základních odborných zdrojů student předem zkonzultuje s vyučující.
V případě DISTANČNÍ formy výuky jsou k dispozici studijní opory typu courseware, moodle, další materiály, odkazy doporučené a zaslané vyučující.
|
Obsah
|
1. Multikulturní výchova v systému pedagogických disciplín, cíle, aktuální témata a možnosti realizace multikulturní výchovy a vzdělávání (současné trendy v celosvětovém kontextu)
2. Objasnění ústředních pojmů: kultura a její základní atributy, proces enkulturace, akulturace, etnicita, národ, gender atd.
3. Problematika předsudků, stereotypů a možnosti jejich eliminace
4. Oblast interkulturní komunikace - verbální, neverbální aspekty, oblast komunikační etikety, vliv kultury na výchovu a vzdělávání
5. Principy práce s kulturní diverzitou - specifika práce s dětmi/žáky s odlišným mateřským jazykem, problematika sociokulturního handicapu
6. Problematika menšin a jejich postavení, možnosti efektivní integrace menšin do majoritní společnosti
7. Výchova, výchova uměním se zřetelem k přesahům mezi kulturami, prevenci proti rasismu a xenofobii
8. Interkulturní kompetence a možnosti jejich rozvoje
9. Prostředky, metody multikulturní výchovy a jejich evaluace
10. Aplikace multikulturní výchovy ve světě a ČR
11. Diskuze k stávajícím programům multikulturní výchovy (programy připravené státními i neziskovými organizacemi v ČR i v zahraničí)
12. Reálné možnosti práce s tématy multikulturní výchovy v prostředí konkrétní školy a výchovně vzdělávacích institucí
13. Prezentace a obhajoba seminárních výstupů v rámci závěrečného kolokvia
Moodle:
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Moodle: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4760
Moodle: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4785
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
online prostředí Google Classroom
LMS Moodle ZČU: Zachová, M. Multikulturní výchova a vzdělávání
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: teorie, praxe, výzkum.. Praha: ISV, 2007. ISBN 80-85866-72-2.
-
Základní:
MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Doporučená:
BURKOVIČOVÁ, R. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.. Ostrava: OU, 2016. ISBN 978-80-746-481-20.
-
Doporučená:
JARKOVSKÁ, L. a kol. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Doporučená:
JANEBOVÁ. Interkulturní komunikace ve škole.. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-28.
-
Doporučená:
MORGENSTERNOVÁ, M. a kol. Interkulturní psychologie, rozvoj interkulturní senzitivity.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Doporučená:
Čeněk, J., Smolík, J., Vykoukalová, Z. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
-
Doporučená:
kolektiv autorů META. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. https://meta-ops.eu/wp-content/uploads/2020/03/pruvodce_zaclenovanim_zaku_s_OMJ_META.pdf. Praha, 2019.
-
Doporučená:
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu.. Praha: Portál, 2011. ISBN 80-7178-285-8.
-
Doporučená:
SOUKUP, M. Základy kulturní antropologie.. Akademie veřejné správy, 2009. ISBN 978-80-87207-03-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Orientovat se v aktuálních kurikulárních dokumentech a školské legislativě |
Orientovat se v základní pedagogické terminologii - klíčové pojmy, kategorie a jejich vymezení především z oblasti obecné pedagogiky a obecné teorie výchovy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Definovat a na příkladech vysvětlit a doložit ústřední pojmy a teoretická východiska a přístupy multikulturní problematiky (kultura, etnicita, gender a jejich vliv na utváření osobnosti dítěte/žáka, fungování předsudků a stereotypů, pojmy z oblasti interkulturní komunikace) |
Pojmenovat, reflektovat aktuální multikulturní témata s přesahem do výchovy a vzdělávání a jejich problematické aspekty |
Orientovat se v základních kurikulárních dokumentech s přihlédnutím k vymezení, významu a možnostem realizace multikulturní výchovy ve vyučovacím procesu
|
Orientovat se v aktuálních českých i mezinárodních trendech multikulturní výchovy (na základě studia odborné literatury a orientace v aktuálních programech a projektech státních i neziskových institucí)
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zpracovat projekt výukové hodiny (výukového bloku) s přihlédnutím ke studovanému oboru s aplikací vybraného multikulturního tématu, prezentovat, obhájit a vhodně argumentovat tento výběr a postup (projekt musí splňovat veškeré didaktické náležitosti, tj. především formulaci cíle hodiny, návrh výukových metod, organizačních forem, popis průběhu jednotlivých činností, reflexi zvolených aktivit)
|
Zařazovat vhodná a aktuální multikulturní témata do vzdělávací lekce svého aprobačního předmětu
|
Vyhledávat a využívat vhodné metody a prostředky k realizaci multikulturní výchovy v reálném prostředí škol |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|