|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / MKVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
MKVV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Multikulturní výchova a vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
5 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KPG/MLKV a KPG/ML1KV
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit klíčové teoretické přístupy k soužití a setkávání kultur. Seznámit studenty s teoretickámi východisky a realnými aplikacemi multikulturalismu ve světě. Základem předmětu je aktivní poznávání ústředních pojmů oboru: kultura, etnikum, etnicita, multikulturalismus a výchova se zřetelem k přesahům mezi kulturami a prevenci rasismu a xenofobii. Představeny budou také významné multikulturní projekty připravené státními i neziskovými institucemi v ČR i v zahraničí.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti prokáží zvládnutí sledovaných témat formou seminární práce s multikulturní tématikou a splněním požadavků znalostního testu.
|
Obsah
|
Základem předmětu je objasnění a porozumění základním pojmům oboru. Na základě praktických zkušeností si studenti mohou ověřit možnosti a role výchovy a vzdělávání v prevenci rasismu a xenofobii. Cílem předmětu je také seznámit studenty s možným polem aplikace multikulturní výchovy v České republice. Představeny budou také stávající programy multikulturní výchovy připravené státními i neziskovými institucemi v ČR i v zahraničí.
Obsah přednášek: 1. vymezení místa multikulturní výchovy v systému pedagogických disciplín (současné trendy v celosvětovém kontextu) 2. objasnění ústředních pojmů: kultura, národ, gender atd. 3. problematika předsudků, stereotypů a jejich eliminace 4. oblast interkulturní komunikace - vliv kultury na výchovu a vzdělávání 5. výchova, výchova uměním se zřetelem k přesahům mezi kulturami, prevenci proti rasismu a xenofobii 6. prostředky, metody multikulturní výchovy 7. aplikace multikulturní výchovy ve světě a ČR 8. stávající programy multikulturní výchovy připravené státními i neziskovými organizacemi v ČR i v zahraničí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Jarkovská, L. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha, Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
Doporučená:
Gabal, Ivan. Etnické menšiny ve střední Evropě : konflikt nebo integrace. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
-
Doporučená:
Čeněk, J., Smolík, J., Vykoukalová, Z. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
-
Doporučená:
Urbánek, P. (red.). Interkulturní vzdělávání ve sjednocující se Evropě. 1998.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Doporučená:
Budil, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Vyd. 4. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0.
-
Doporučená:
Keller, Jan. Nedomyšlená společnost. Vyd. 4. Brno : Doplněk, 2003. ISBN 80-7239-091-0.
-
Doporučená:
Wilson, Edward Osborne. O lidské přirozenosti : máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-076-3.
-
Doporučená:
Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
-
Doporučená:
Hirt, Tomáš; Jakoubek, Marek. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit : (antropologická perspektiva). Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
-
Doporučená:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Doporučená:
Toffler, Alvin. Šok z budoucnosti. 1. vyd. Praha : Práce, 1992. ISBN 80-208-0160-X.
-
Doporučená:
Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. 1. vyd. dotisk. Praha, 1995. ISBN 80-85850-12-5.
-
Doporučená:
Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Orientovat se v základní pedagogické terminologii - klíčové pojmy, kategorie a jejich vymezení především z oblasti obecné pedagogiky a obecné teorie výchovy
|
Orientovat se v aktuálních kurikulárních dokumentech a školské legislativě |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Definovat a na příkladech vysvětlit a doložit ústřední pojmy a teoretická východiska a přístupy multikulturní problematiky (kultura, etnicita, gender a jejich vliv na utváření osobnosti dítěte/žáka, fungování předsudků a stereotypů, pojmy z oblasti interkulturní komunikace)
|
Pojmenovat, reflektovat aktuální multikulturní témata s přesahem do výchovy a vzdělávání a jejich problematické aspekty
|
Orientovat se v základních kurikulárních dokumentech s přihlédnutím k vymezení, významu a možnostem realizace multikulturní výchovy ve vyučovacím procesu
|
Orientovat se v aktuálních českých i mezinárodních trendech multikulturní výchovy (na základě studia odborné literatury a orientace v aktuálních programech a projektech státních i neziskových institucí)
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zpracovat projekt výukové hodiny (výukového bloku) s přihlédnutím ke studovanému oboru s aplikací vybraného multikulturního tématu, prezentovat, obhájit a vhodně argumentovat tento výběr a postup (projekt musí splňovat veškeré didaktické náležitosti, tj. především formulaci cíle hodiny, návrh výukových metod, organizačních forem, popis průběhu jednotlivých činností, reflexi zvolených aktivit)
|
Vyhledávat a využívat vhodné metody a prostředky k realizaci multikulturní výchovy v reálném prostředí škol |
Zařazovat vhodná a aktuální multikulturní témata do vzdělávací lekce svého aprobačního předmětu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|