|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / LZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
LZP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální práce s lidmi se zdrav. postiž.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Sociální práce s lidmi se zdravotním postižením
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
27 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do systému komplexní podpory osob se zdravotním postižením v duchu měnícího se paradigmatu zdravotního postižení. Studentům bude představena historie vztahu společnosti k lidem s postižením, budou seznámeni se základní terminologií, získají základní orientaci v relevantní legislativě a v systému podpory v rezortech ministerstva práce a sociálních věcí, ministerstva zdravotnictví a ministerstva školství. Kurz přispěje k rozvoji kompetencí studentů v oblasti individuální, skupinové a komunitní sociální práce s lidmi s postižením. Studenti budou schopni identifikovat systémy, oblasti a metody komplexní podpory poskytované osobám s postižením v kontextu jejich životních drah a v kontextu rovných práv a příležitostí.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: písemná odborná stať zaměřená na kritickou reflexi odborné literatury na zvolené téma v kontextu disability studies. Aktivní účast na seminářích včetně interpretace životního příběhu člověka s postižením.
Zkouška: písemný znalostní test.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je uvést studenty do systému komplexní podpory osob se zdravotním postižením v duchu měnícího se paradigmatu zdravotního postižení. Studentům bude představena historie vztahu společnosti k lidem s postižením, budou seznámeni se základní terminologií, získají základní orientaci v relevantní legislativě a v systému podpory v rezortech ministerstva práce a sociálních věcí, ministerstva zdravotnictví a ministerstva školství. Kurz přispěje k rozvoji kompetencí studentů v oblasti individuální, skupinové a komunitní sociální práce s lidmi s postižením. Studenti budou schopni identifikovat systémy, oblasti a metody komplexní podpory poskytované osobám s postižením v kontextu jejich životních drah a v kontextu rovných práv a příležitostí.
Stěžejní probíraná témata:
1. Pozice sociální práce v systému komplexní podpory lidí s postižením.
2. Teoretická východiska disability studies. Teorie a modely zdravotního postižení.
3. Definice a klasifikace zdravotního postižení v historické retrospektivě.
4. Mezinárodní hnutí za občanská práva lidí s postižením. Od exkluzi k inkluzi. Lidská práva, diskriminace, organizace osob se zdravotním postižením.
5. Vytváření optimálních podmínek pro inkluzivní prostředí. Podpora jedinců s postižením z hlediska úrovní sociální správy - mikro, mezzo, makro praxe.
6. Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, hodnotové premisy inkluze a s tím spojené termíny. Jazykové a etické aspekty zdravotního postižení.
7. Strategické dokumenty Evropské unie a České republiky v kontextu zdravotního postižení.
8. Úmluva o právech osob se zdravotním postižením OSN, obsah, implementace, monitoring. Analýza možných diskriminujících situací, postavení člověka se zdravotním postižením.
9. Přehled a klasifikace jednotlivých druhů postižení. Etiologické faktory postižení a znevýhodnění, možnosti prevence, sociální souvislosti.
10. Sociální fungování člověka s postižením, osobnost člověka s postižením, specifika přístupu k lidem se zdravotním postižením. Člověk s postižením v rodině.
11. Komplexní podpora člověka s postižením v období raného dětství (mezioborová spolupráce sektorů MZ, MPSV a MŠMT).
12. Komplexní podpora člověka s postižením v období dětství a dospívání (mezioborová spolupráce sektorů MZ, MPSV a MŠMT).
13. Komplexní podpora člověka s postižením v období dospělosti a senia (mezioborová spolupráce sektorů MPSV a MZ).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Siska, J., Beadle-Brown, J., Kanova, S., Tossebro, J. Active citizenship and community living in Europe ? current policy, practice and research. In: Halvorson, Rune and Hvinden, Bjorn and Bickenback, Jerome and Derri, Delia and Rodrigues, Ana Marta Guillen, eds. The Changing Disability Policy System: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 1.72 - 89.. Routledge Advances in Disability Studies. Routledge, Abingdon UK and New York, 2017. ISBN 97811386528.
-
Základní:
Kolářová, K. Disability studies: jiný pohled na postižení. In K. Kolářová, Jinakost, postižení, kritika. Společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu. Antologie textů z oboru disability studies (11 - 40).. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012.
-
Základní:
Coleman-Fountain, E., Sainsbury, R., Trezzini, B. & Káňová, Š. Diversity and Change in the Labour Market Careers of Persons with Disabilities. In: Halvorsen, Rune, Bj?rn Hvinden, Julie Beadle Brown, Mario Biggeri, Jan T?ssebro, Anne Waldschmidt, eds. Understanding the Lived Experiences of Persons with Disabilities in Nine Countries: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 2. Routledge Advances in Disability Studies. Routledge, Abingdon UK and New York, 2017. ISBN 9781138652927.
-
Základní:
Šiška, J., Latimier, C., & Káňová, Š. Do školy se chodit musí: Aplikační možnosti holistického přístupu při studio životních drah mladých dospělých se zdravotním postižením. Sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické forum 2012: Pedagogicko - psychologické aspekty výuky. II., 469 - 476. Hradec Králové: Magnanimitas, 2012.
-
Základní:
Siska, J., Beadle-Brown, J., Kanova, S. Kittelsaa, A. M. Changes and Diversity in Community Living in Europe ? the Experiences of Persons with Disabilities. In: Halvorsen, Rune, Bj?rn Hvinden, Julie Beadle Brown, Mario Biggeri, Jan T?ssebro, Anne Waldschmidt, eds. Understanding the Lived Experiences of Persons with Disabilities in Nine Countries: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 2. Routledge Advances in Disability Studies. Routledge, Abingdon UK and New York, 2017. ISBN 97811386529.
-
Základní:
Lečbych, M. Mentální retardace v mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008.
-
Základní:
První české vydání překladu anglického vydání International Classification of Functioning, Disability and Health, World Health Organization, Přeložili O. Švestková a J. Pfeiffer. MKF. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví WHO.. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením, 2008.
-
Základní:
Skovajsa, M. Občanský sektor. Organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010.
-
Základní:
Novosad, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním.. Praha: Portál, 2009.
-
Základní:
Matoušek, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál., 2003.
-
Základní:
Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005.
-
Základní:
Mühlpachr, P. Speciální pedagogika v interdisciplinárních a multidisciplinárních souvislostech.. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
-
Základní:
Goffman, E. Stigma. Poznámky k problému zvládání narušené identity.. Praha: SLON, 2003.
-
Základní:
Krhutová, L. Teorie a modely zdravotního postižení. Sociální práce/Sociálna práca,č. 2010/4, s. 49-59.. Brno: FSS, 2010.
-
Základní:
The social model of disability: An outdated ideology?, in Sharon N. Barnartt, Barbara M. Altman (ed.) Exploring Theories and Expanding Methodologies: Where we are and where we need to go (Research in Social Science and Disability, Volume 2), pp.9 - 28
(Shakespeare, T., & Watson, N.)
-
Základní:
The United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities
(Organizace spojených národů)
-
Základní:
Matiaško, M. Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením a transformace sociální péče v České republice. Praha: MPSV, 2011.
-
Základní:
Pařízková, A. Vývoj sociologického pohledu na životní cyklus a životní dráhy. In J. Hasmanová Marhánková, & M. Kreidl, Proměny partnerství. Životní dráhy a partnerství v české společnosti (22 - 37).. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012.
-
Základní:
Mayer, U. K. Whose lives? How history, societies, and institutions define and shape life courses. Research in human development, 3, 161-187.. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15427617rhd0103_3. Taylor& Francis online, 2004.
-
Základní:
Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001.
-
Základní:
Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
-
Doporučená:
Mansell, J. & Beadle-Brown, J. Active support: enabling and empowering people with intellectual disabilities.. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
-
Doporučená:
Capability and Well-being. In. D. M. Hausman, The Philosophy of Economics. 270 - 302
(Sen. A.)
-
Doporučená:
Mansell, J., Knapp, M.R. J., Beadle-Brown, J. & Beecham, J. Deinstitutionalisation and Community Living - Outcomes and Costs: a Report of a European Study: Volume 2 Main Report. Funded by: European Commission. Tizard Centre, University of Kent, 2007.
-
Doporučená:
Priestley, M. Disability: a life course approach.. Oxford: Polity Press, 2003.
-
Doporučená:
Priestley, M. Disability and the life course: Global perspectives.. Cambridge: University Press, 2001.
-
Doporučená:
Changing the social relations of research production.
(Oliver, M.)
-
Doporučená:
The Normalisation Principle ? implications ans comments.
(Nirje, B.)
-
Doporučená:
Oliver, M. Understanding Disability. From Theory to Practice. London: Macmillan Press Ltd., 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Student umí popsat základní koncepty speciální pedagogiky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student umí připravit základní strategie a koncepce podpory orientované na cílovou skupinu lidí s postižením. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|