|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / KUMŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
KUMŠ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komunikace učitele MŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
56 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je nabídnout studentům cestu k respektující partnerské komunikaci s dítětem založené na naplňování potřeb dítěte. Dále se seznámit s tím, jak funguje mozek během komunikace a jak je v souladu s jeho fungováním správně komunikovat. Uvést studenta do praktického a činnostního studia hlasu a řeči jakožto psychosomatických disciplín.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na semináři
autoevaluace vlastního rozvoje v oblasti komunikace
|
Obsah
|
1. Základní sociální potřeby (status, autonomie, důvěra férovost) a potřeba jistoty jakožto základní východiska komunikace.
2. Fungování dětského mozku během komunikace.
3. Fungování vztahových signálů v komunikaci.
4. Principy vedení dětí k sebeřízení a k odpovědnosti za chování (popisný jazyk, sebeotevření, zpětné vazby, vedení k dohodám).
5. Respektující přístup k dítěti v komunikaci.
6. Principy a techniky efektivní komunikace(popis, informace, sdělení, možnost volby, vyjádření vlastních potřeb a očekávání, prostor pro spoluúčast a aktivitu dětí)
7. Hlas v pedagogické praxi.
8. Psychosomatické pojetí hlasu a jeho rozvoje.
9. "Ekonomický hlas" optimální hlasová funkce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware
https://czv.zcu.cz/Kurz/komunikace-s-lidmi-v-souladu-s-fungovanim-mozku/
https://prezi.com/p/eaqig2mmhzg-/?present=1
online prostředí MS Teams; Dubec, M. Komunikace s lidmi v souladu s fungováním mozku https://czv.zcu.cz/Kurz/komunikace-s-lidmi-v-souladu-s-fungovanim-mozku/; Podpera, M. Komunikace učitele MŠ https://prezi.com/p/eaqig2mmhzg-/?present=1
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Michal Dubec, Ph.D. (100%),
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Michal Dubec, Ph.D. (100%),
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Rock, David. Jak pracuje váš mozek : strategie pro překonání rušivých vlivů, obnovení soustředění a pro bystřejší práci po celý den. Praha : Pragma, 2010. ISBN 978-80-7349-242-7.
-
Základní:
Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
-
Základní:
Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
Doporučená:
VYDROVÁ, Jitka a kolektiv. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum, 2014. ISBN 978-80-905554-4-.
-
Doporučená:
Watzlawick, P., Bavelasová, J. B., Jackson, DonD. Pragmatika lidské komunikace. Konfrontace, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat potřeby dítěte jako východiska komunikace |
popsat, jak funguje mozek žáků během komunikace |
popsat metody efektivní komunikace |
vysvětlit základní zásady hlasové hygieny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat konkrétní principy, které slouží k vedení žáků k sebeřízení a k odpovědnosti za chování (popisný jazyk, sebeotevření, zpětné vazby, vedení k dohodám) |
používat základní techniky efektivní komunikace |
dodržovat základní zásady hlasové hygieny a pravidelně realizovat doporučená hlasová cvičení |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|