|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / KS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
KS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Klinický seminář 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
6
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz poskytuje studentce (studentovi) prostor pro reflexi a rozvoj profesních kompetencí pedagoga předškolního vzdělávání, zejména pedagogické a didaktické. Student se bude podílet na průběhu edukačního procesu ve vybrané MŠ, praktickými pokusy si ověří své teoretické znalosti (zejména z PPG1 a MPV1. Zkušenosti z kurzu přispívají k tomu, že student si zpřesňuje svůj vztah k profesi učitele MŠ.
|
Požadavky na studenta
|
- 100% aktivní účast
- Vedení portfolia s těmito náležitostmi:
a) Reflexní deník - zpracování každého semináře (a pobytu v MŠ) z hlediska pocitů, struktury dne, tématu, práce s RVP, ocenění a doporučení
b) Autoevaluace - Jak hodnotím svůj přínos na třídě? Jaké jsem získal(a) zkušenosti? Jak se mi dařila komunikace s dětmi? Jak vnímám úroveň svých profesních kompetencí - komentář k sebehodnocení evaluačním archu praxe.
c) Zápis naplánovaného, zrealizovaného edukačního procesu v rozsahu min. dvou pokusů. Analýza a reflexe vlastní práce.
- aktivní účast v úvodním a závěrečném kolokviu.
Požadavky KS (pracující v MŠ)
- aktivní účast v úvodním a závěrečném kolokviu
- videonahrávka zachycující metody a formy práce
- popis činností na videu s uvedením metod a forem práce, reflexe svého videa a videí kolegů ve skupině (z pohledu vhodnosti volby metod a forem práce)
|
Obsah
|
Kurz bude probíhat v prostoru VŠ a na vybrané MŠ. Obsah je vymezen následujícími tématy:
1. Prostředí třídy vzhledem k potřebám každého dítěte
- prostorové uspořádání třídy
- třída jako otevřený prostor k setkávání (DxUxR)
2. Podmínky vzdělávání
3. Organizace dne v MŠ
4. ŠVP a TVP
5. Metody a formy práce
6. Dynamika pedagogického procesu
7. Reflexe odborných kompetencí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://www.portal.zcu.cz/portal/studium/predmety-vyvoj/kpg/ks1
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
-
Základní:
SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Rozšiřující:
Sagi, Alexander. Problémové děti v mateřské škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-067-7.
-
Rozšiřující:
Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
Doporučená:
Kaufmann-Huber, Gertrud. Děti potřebují rituály. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3.
-
Doporučená:
Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
-
Doporučená:
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : O výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X.
-
Doporučená:
Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
-
Doporučená:
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
Doporučená:
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
Doporučená:
Dujková, Lenka; Gardošová, Juliana. Vzdělávací program Začít spolu : metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
60
|
Projekt individuální [40]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Celkem
|
142
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
|
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
charakterizovat navštívená pracoviště (popíše věcné podmínky, životosprávu, psychosociální podmínky, organizaci, personální a pedagogické zajištění atd.) |
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat specifičnost prostředí mateřské školy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu |
písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí |
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty |
rozšířit své profesní portfolio (pedagogický deník, didaktické materiály) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Klinická praxe pod dohledem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|