|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / K1Š
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
K1Š
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kultura školy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pohled na kulturu školy jako na fenomén spojený s širším prostředím, jako na klíčový faktor změny (i stability) ve škole, jako na kategorii, která je pro každou školu významná, a přece vcelku obtížně uchopitelná.
Předmět rozvíjí kulturologické pojetí školy jako organizace. Zdůrazňuje význam organizační kultury pro hodnocení kvality školy. Seznamuje s analytickými postupy v hodnocení kultury školy a postupy jejího dalšího rozvoje a zkvalitňování. Akcentuje roli společenské odpovědnosti a význam uplatňování etických standardů a kodexů v kultuře školy. Zahrnuje i problematiku kontraproduktivního chování pedagogických pracovníků, včetně možných interakčních modelů.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce, prezentace práce.
|
Obsah
|
1. Vymezení pojmu organizační kultura: analytický model organizační kultury, koncept kultury školy.
2. Analýza organizační kultury, klasifikace organizací podle jejich kulturních kategorií ve zvoleném systémovém rámci: ve vztahu k organizační struktuře, ve vztahu k vlivu prostředí a reakcí organizace na prostředí, ve vztahu k efektivnosti organizace, ve vztahu k fázi vývoje organizace, ve vztahu k chování organizace, klasifikace patologických obsahů kultury organizace.
3. Kultura školy jako koncept funkčně spojených prvků, systém kultury školy.
4. Vybrané metodologické přístupy zkoumání kultury školy: diagnostika kultury školy, volba diagnostických nástrojů (kvalitativní, kvantitativní).
5. Silná x slabá kultura školy. Adaptace, identifikace pedagogického pracovníka. Etický standard.
6. Význam působení kultury školy: ve vztahu k hodnocení kvality školy, produktivity týmové práce. Změna kultury školy, postupy nutné k úspěšné změně, nabídka alternativních postupů ke změně, s využitím možností volby.
7. Společenská odpovědnost, tvorba image školy, goodwill školy.
8. Škola jako učící se organizace - řízení znalostí.
9. Kultura školy při mnohoúrovňovém sebeřízení.
10. Diverzity management: vzdělávání v diverzitě.
11-12. Kontraproduktivní pracovní chování ve škole: vymezení, druhy, inventář kontraproduktivního pracovního chování.
13. Interakční modely pro práci s problémovými (spolu)pracovníky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Miller, Laurence. Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance. 2009. ISBN 978-80-247-2904-6.
-
Základní:
Pol, Milan. Když se školy učí. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6130-9.
-
Základní:
Lukášová, Růžena. Organizační kultura a její změna. Praha:Grada, 2010. ISBN 978-80-247-4429-2.
-
Základní:
HAJEROVÁ-MŰLLEROVÁ, L., ŠIMEK, Z. Podniková kultura. Praha: VŠEM, 2011. ISBN 978-80-86730-65-3.
-
Základní:
MOREE, D. Učitelé na vlnách transformace: Kultura školy před rokem 1989 a po něm.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
-
Doporučená:
Eger, L., Beran, V. AnalýzaKultura školy podporující maximální rozvoj každého žáka.
-
Doporučená:
Wagnerová, Irena. Psychologie práce a organizace : nové poznatky. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3701-0.
-
Doporučená:
Dvořáková, Zuzana. Řízení lidských zdrojů. V Praze : C.H. Beck, 2012. ISBN 978-80-7400-347-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
3
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Celkem
|
59
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat fáze vývoje transformačního procesu, včetně hodnocení vývoje školství, |
- objasnit různá pojetí spravedlivosti a rovnosti příležitostí, |
- vymezit role aktérů vzdělávací politiky a uvést příklady konfliktů jejich zájmů, |
- zdůvodnit propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluace, |
- vysvětlit různé přístupy k hodnocení kvality práce učitelů, |
- vysvětlit profesní rozvoj učitelů (uvádění do profese - indukce, další vzdělávání, celoživotní vzdělávání), |
- vymezit efektivní formy profesního rozvoje učitelů (na základě TALIS), |
- vysvětlit akční výzkum jako nástroj profesního rozvoje učitelů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- použít nástroje pro dokladování profesního výkonu, včetně profesního portfolia, |
- použít vybrané evaluační nástroje, |
- na příkladech doloží klady a zápory vnější diferenciace v českém vzdělávání. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezit pojem organizační kultura, |
- vysvětlit analytický model organizační kultury, koncept kultury školy, |
- analyzovat organizační kulturu, klasifikovat organizaci podle jejich kulturních kategorií ve zvoleném systémovém rámci, |
- volit diagnostické nástroje (kvalitativní, kvantitativní) pro zkoumání kultury školy, |
- odlišit silnou x slabou kulturu školy, včetně posouzení výhod a nevýhod, |
- popsat životní cyklus kultury školy, |
- uvést postupy nutné k úspěšné změně, včetně nabídek alternativních postupů ke změně. |
- vymezit kontraproduktivní pracovní chování ve škole. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- využívat interakční modely při práci s problémovými (spolu)pracovníky, |
- respektovat odlišnosti vzdělávání v diverzitě. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|