|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / IKVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
IKVV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Interkulturní výchova a vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit s historií a klíčovými přístupy k interkulturnímu vzdělávání a výchově v České republice i v zahraničí.
Významným sledovaným cílem je také vymezení pozice interkulturní výchovy a vzdělávání do systému pedagogických věd a komparativní pohled na řešení interkulturních otázek v zahraničních školních systémech.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti prokáží zvládnutí sledovaných témat formou seminární práce s interkulturní tématikou a splněním požadavků znalostního testu.
|
Obsah
|
Aktivní porozumění ústředním pojmům oboru: kultura, etnikum, etnicita. Přesahy a průniky mezi kulturami. Interkulturní problematika v systému pedagogických věd. Řešení interkulturních otázek v zahraničních školních systémech. Historie, prostředky a metody interkulturní výchovy a zdělávání. Stávající programy interkulturní výchovy připravené státními i neziskovými institucemi v ČR i v zahraničí zaměřené především na prevenci rasismu a xenofobie. Specifika práce s dětmi cizinců (práce s menšinami) - oblast neziskových organizací, volnočasových aktivit, mimoškolní programy, projekty zaměřená na interkulturní výchovu (prevence rasismu apod.) - přednášky, workshopy odborníků z praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Gabal, Ivan. Etnické menšiny ve střední Evropě : konflikt nebo integrace. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
-
Doporučená:
Urbánek, P. (red.). Interkulturní vzdělávání ve sjednocující se Evropě. 1998.
-
Doporučená:
Palouš, Radim. K filosofii výchovy : východiska fundamentální agogiky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Doporučená:
Budil, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Vyd. 4. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0.
-
Doporučená:
Keller, Jan. Nedomyšlená společnost. 3. vyd. Brno : Doplněk, 1998. ISBN 80-85765-97-7.
-
Doporučená:
Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
-
Doporučená:
Hirt, Tomáš; Jakoubek, Marek. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit : (antropologická perspektiva). Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
-
Doporučená:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Doporučená:
Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Vyd. 2. Praha, 2002. ISBN 80-86429-11-3.
-
Doporučená:
Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
39
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
cílem předmětu je seznámit studenty s historií a klíčovými přístupy k interkulturnímu vzdělávání a výchově v ČR i v zahraničí. Významným sledovaným cílem je také vymezení pozice interkulturní výchovy a vzdělávání do systému pedagogických věd a komparativní pohled na řešení interkulturních otázek v zahraničních školských systémech. Předpokládá se, že studenti budou vybaveni znalostí základních pojmů z oblasti interkulturní problematiky. Na základě toho prokážou schopnost aplikovat konkrétní interkulturní téma v edukačním procesu. Obsah přednášek: 1. vymezení místa interkulturní výchovy v systému pedagogických disciplín (současné trendy v celosvětovém kontextu) 2. objasnění a porozumění ústředním pojmům oboru: kultura, etnikum, etnicita 3. problematika předsudků, stereotypů a jejich eliminace 4. interkulturní komunikace - vliv kultury na výchovu a vzdělávání 5. řešení interkulturních otázek v zahraničních školských systémech 6. prostředky, metody multikulturní výchovy 7. aplikace interkulturní výchovy ve světě a ČR 8. stávající programy multikulturní výchovy připravené státními i neziskovými organizacemi v ČR i v zahraničí zaměřené především na prevenci rasismu a xenofobie 9. prezentace zpracovaného interkulturního tématu s přesahem do oblasti výchovy a vzdělávání |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti dokáží pohjmenovat klíčová témata multikulturní problematiky, dokáží pojmenovat příčiny adůsledky interkulturality ve školách. Studenti budou schopni pospat klíčové postupy interkulturní výchovy a vzdělávání. Dokáží reflektovat podmínky pro interkulturní dialog ve svém okolí. Vylučující předměty jsou KPG/IKVV, KPG/MKVV, KPG/DMKV |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|