|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / GEP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
GEP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Gerontopedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit gerontopedagogiku jako aplikovanou pedagogickou disciplínu a její teoretická, historická a filozofická východiska. Dále budou uvedena specifika stáří a stárnutí v bio-psycho-sociálních souvislostech a současné teorie stárnutí ve vztahu ke kvalitě života a edukaci seniorů, vč. ochrany a práv seniorů. Současně budou rozvíjeny metody a formy efektivní edukace a aktivizace seniorů, vč. socioedukativní pomoci a intervence.
|
Požadavky na studenta
|
Týmový projekt s prezentací v semináři (event. ve vybraném zařízení pro seniory) zaměřený na plánování a realizaci edukace seniorů (vzdělávací, aktivizační program pro vybranou skupinu seniorů).
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
1. -2. Základní pojmosloví, cíle, předmět a vymezení gereontopedagogiky.
3. Historicko-sociální kontext, dimenze a zdroje gerontopedagogiky.
4. Bio-psycho-sociální aspekty procesu stárnutí a stáří.
5. Edukace seniorů a její funkce.
6. -7. Specifika vzdělávání seniorů, vč. motivace a podmínek vzdělávání.
8. - 9. Didaktický cyklus vzdělávání seniorů a jeho specifika.
10. Institucionální a neinstitucionální vzdělávání seniorů u nás a v zahraničí.
11. Bariéry ve vzdělávání seniorů a možnosti intervence.
12. Lektor jako facilitátor ve vzdělávání seniorů.
13. Novodobá péče o seniory a její význam pro zlepšování kvality života seniorů.
Obsah seminářů:
Semináře budou prakticky rozvíjet témata z přednášek. Na seminářích bude realizován týmový projekt aktivizačního programu (vzdělávacího programu) pro vybranou skupinu seniorů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Špatenková, Naděžda; Smékalová, Lucie. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
-
Základní:
Čornaničová, R., Petřková, A. Gerontagogika:úvod do teorie a praxe edukace seniorů.. Olomouc, VUP, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
-
Základní:
Mühlpachr, Pavel. Gerontopedagogika. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
-
Základní:
Mlýnková, J. Pečovatelství, 2. díl. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3185-8.
-
Doporučená:
Beneš, M. Andragogika. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
-
Doporučená:
Zormanová, Lucie. Didaktika dospělých. 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
-
Doporučená:
Kopřiva,P. a kol. Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
-
Doporučená:
Klevetová, Dana; Dlabalová, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
-
Doporučená:
Rheinwaldová, E. Novodobá péče o seniory. Grada Praha, 1999.
-
Doporučená:
Pospíšil, D., Smutková, L. Podpora člověka v jeho přirozeném prostředí.. Praha, MPSV, 2017. ISBN 978-80-7421-121-8.
-
Doporučená:
Stuart-Hamilton, Ian. Psychologie stárnutí. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
-
Doporučená:
Adamec, P., Kryštof, D. (eds.). Univerzity třetího věku na vysokých školách.. Brno. Munipress, 2011. ISBN 978-80-210-5640-4.
-
Doporučená:
Kalvach, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Karolínum, 1997.
-
Doporučená:
Šiklová, J. Vyhoštěná smrt. Praha, Kalich, 2013. ISBN 978-80-7017197-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat základní znalosti z biologie člověka |
využívat znalosti i z obecné pedagogiky a didaktiky pro pomáhající profese |
chápat sovislosti mezi bio-psycho-sociálními aspekty v pomáhajících profesích |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat základní dovednosti v plánování, realizaci a evaluaci edukativních programů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní vymezení a cíle gerontopedagogiky a jeji transdisciplinární charakter |
analyzovat proces stáří a stárnutí v bio-psycho-sociálních souvislostech
|
vysvětlit specifika vzdělávání seniorů |
popsat základní prvky didaktickéhgo cyklu vzdělávání seniorů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
plánovat vzdělávání seniorů ve vztahu k jejich individuálním potřebám
|
realizovat aktivizační program pro vybranou skupinu seniorů |
evaluovat vybrané porgramy vzdělávání seniorů z pohledu aktivní a tvůrčí etapy stáří a stárnutí |
zhodnotit význam edukace seniorů pro kvalitu jejich života |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|