|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / DIVZB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
DIVZB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika výchovy ke zdraví B
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/DIVZB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubení znalostí didaktických postupů na základních školách. Didaktická analýza jednotlivých témat výchovy ke zdraví.
|
Požadavky na studenta
|
1. Práce s odbornými pedagogickými časopisy - Pedagogika, Pedagogická orientace, e-Pedagogium, Komenský, Hygiena, Moje zdraví, Rodina a škola, Učitelské noviny. Volba časopisů jen z období 2018-2021. Práce ve dvojici. Studenti vyberou dvě témata (odborné články) ze dvou různých výše uvedených časopisů a připraví prezentaci s podporou PC, v níž představí daný odborný časopis, představí, která odborná témata Vás zaujala, vysvětlí, proč je zaujala a jak je lze využít ve výuce výchovy ke zdraví na 2. stupni základní školy. Dále podrobně vysvětlí obsah dvou jimi zvolených odborných statí a jejich tematické zaměření. Do hodnocení prezentace a zpracování článků bude zahrnuta kvalita prezentace, vzájemná spolupráce, komunikativní dovednosti i vedení diskuse s ostatními spolužáky v semináři.
2. Aktivní účast na seminářích, nejméně 75 %.
3. Odevzdání přípravy na hodinu výchovy ke zdraví (vzdělávací oblast Člověk a zdraví) z vybraného tématu podle RVP ZV v 6. - 9. ročníku a její představení a částečná realizace v semináři a následná
|
Obsah
|
1. Rodina a zdraví (komunikace a vztahy v rodině, zdravé bydlení, náhradní rodinná péče). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu.
2. Péče o zdraví (zdraví a nemoc, zdraví životní styl, osobní, intimní a duševní hygiena, první pomoc). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu.
3. Výživa a zdraví (základní složky potravy, specifické potřeby výživy u dítěte, alternativní výživové směry, poruchy příjmu potravy). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu.
4. Sexuální výchova (komunikace s vrstevníky, pohlavně přenosné choroby, sexuální orientace a postoje společnosti). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu.
5. Návykové látky, nelátkové závislosti a zdraví (návykové látky, hazardní hry a počítače, způsoby odmítání návykových látek, reklamní vlivy, návykové látky a zákony). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu. Introspektivní posouzení studentových vlastních hodnot a postojů k závislostem.
6. Osobní bezpečí (sociální dovednosti, krizové situace, brutalita a jiné formy násilí v médií). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu.
7. Pohybové aktivity a zdraví (pohybový režim, zdravotně orientovaná zdatnost, doping ve sportu, zneužívání anabolik). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu.
8. Zvládání zátěže (možnosti sebeřízení, time-management). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu.
9. Učení bez stresu. Reflexe studenta jeho vlastních postupů směřující k dosažení zásad psychohygieny v učení.
10. Možnosti spolupráce s institucemi péče o zdraví.
11. Škola podporující zdraví. Implementace principů a zásad školy podporující zdraví do současné (konkrétní) školy.
12. Pomůcky a metodické materiály, jejich využití ve výuce výchovy ke zdraví.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kovaříková, Miroslava; Marádová, Eva. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. 2020. ISBN 978-80-7603-142-5.
-
Základní:
HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
-
Základní:
ČEPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Základní:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. České Budějovice, 2014.
-
Základní:
Fialová, Ludmila; Flemr, Libor; Marádová, Eva,; Mužík, Vladislav. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
-
Doporučená:
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
-
Doporučená:
KOPECKÝ, M. Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4093-4.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J (eds.). Obory ve škole: Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik ? výchova ke zdraví. Praha, 2005. ISBN 80-7290-225-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
7
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV. |
Vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání. |
Popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
Popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. |
Transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků. |
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlí didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: evaluace vzdělávacího procesu. |
Popsat a objasnit využívání aktivizujících vyučovacích metod v pedagogickém procesu výchovy ke zdraví. |
Charakterizovat jednotlivé informační zdroje pro pedagogický proces výchovy ke zdraví. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: evaluace vzdělávacího procesu. |
Implementovat zákony učení v pedagogickém procesu ve výchově ke zdraví. |
Adekvátně využívat hodnotících prostředků ve výchově ke zdraví. |
Vhodně využívat informační zdroje v pedagogickém procesu výchovy ke zdraví. |
Projektovat a realizovat didaktické analýzy učiva na jednotlivá témata ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|