|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / AP1S
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
AP1S
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Asistentská praxe pro 1. stupeň
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[TYD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
89 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem předmětu je uvedení studentů do školní praxe. Studenti zažijí kontinuální práci učitele v jedné školní třídě, uvidí pokroky žáků, budou přítomni při zprostředkování nových poznatků učitelem. Student si odnese komplexní představu o tom, jak vypadá práce v jedné školní třídě v delším časovém úseku, jak funguje chod školy a jaké kompetence musí splňovat současný učitel. Student se ocitá v aktivní roli asistenta učitele a pobývá každý týden jeden den ve školní třídě. Seznámí se a získá představu o výukových strategiích, seznamuje se s širší školní dokumentací a konkrétní podobou ŠVP školy, má příležitost aktivně zapojit se do výuky: asistuje vybranému žákovi, zažije práci s žákem, který má poruchy učení nebo chování, pokusí se sestavit přípravu na hodinu, hodnotí svoji práci, hodnotí žáky, komunikuje s žáky, komunikuje s rodiči žáků,.... Zažívá aktivity a účastní se akcí, které v daném období: prožívají žáci mimo prostor školy, prožívají rodiče ve spolupráci se školou, prožívají učitelé v rámci učitelského týmu. Student pozoruje prostředí školy, klima učitelského sboru a utváří si souhrnnou představu o chodu školy jako celku. Svoji praxi a postřehy z ní student zhodnotí a představí při závěrečném setkání. Dále představí dílčí portfolio a povede nad ním diskusi. Vybrané materiály z portfolia lze zařadit do závěrečného portfolia, které bude prezentováno u SZZ.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na vypsaných praxích (100%), sledování rozpisu praxí.
- Pravidelná spolupráce a hodnocení výuky s učitelem, u kterého student absolvuje asistentskou praxi.
- Odevzdání deníku (portfolia) na konci semestru. Portfolio obsahuje materiály zadané pedagogem VŠ.
- Portfolio obsahuje dílčí reflexe z jednotlivých hodin a reflexi závěrečnou (podle zadání).
- Po ukončení praxe sepsání zpětné vazby pro učitele.
- Výroba podpůrných materiálů pro výuku, o něž požádají učitelé (pracovní listy, sebehodnotící dotazníky apod.).
- Práce se školní dokumentací (např. doplňování docházky žáků do dokumentů, Škola on-line,...), případná účast na poradách pedagogického sboru.
- Pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků dle požadavků učitele, anamnéza žáka, u kterého probíhá asistence. Po ukončení praxe sepsání slovního hodnocení pro žáka, u kterého student asistoval. Prostudování údajů v IVP.
- Pořízení záznamů z pozorování žáků (reflexe, fotodokumentace) sloužící jako podklad pro slovní hodnocení na vybraného žáka (podle pravidel o ochraně osobních údajů).
- Opravování prací žáků: různé způsoby hodnocení (zaznamenat do portfolia).
Na závěr semestru proběhne nad portfoliem společná diskuse a rozprava. Student prokáže, že je schopen reflektovat prožitou praxi, dále prokáže schopnost navrhovat aktivity pro zkvalitnění své vlastní praxe.
Shromažďovat materiál pro závěrečné portfolio, které student představí u SZZ.
|
Obsah
|
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací třídního učitele.
2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii.
3. Specifika práce asistenta pedagoga, osobního asistenta, školního asistenta.
4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými.
5. Využívání popisného jazyka.
6. Dokumentace třídního učitele, hlubší vhled do dokumentace třídního učitele.
7. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, klima,...).
8. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb.
9. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ.
10. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kendíková Jitka. Asistent pedagoga. 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
-
Základní:
Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
Doporučená:
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Doporučená:
Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Doporučená:
JANÍK, T.; HAVEL, J. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno, 2005. ISBN 80-210-3884-5.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Doporučená:
Lukavská,E. Pozor, děti!. Dobrá Voda, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
-
Doporučená:
Spilková,Vl. a kol. Proměny primárního vzdělávání. Praha, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Doporučená:
Školský zákon (561/2004 Sb.).
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
Doporučená:
Krejčová,V.,Kargerová,J. Vzdělávací program Začít spolu ( Metodický průvodce pro 1.stupeň ZŠ). Praha, 2003. ISBN 80-7178-695-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
52
|
Celkem
|
82
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit základní poznatky o vyučování orientovaného na žáka |
ovládat základní pedagogickou terminologii |
hodnotit specifika jednotlivých ročníků ZŠ |
uvádět základní pedagogickou dokumentaci a legislativní normy |
komentovat kapitoly z RVP ZV |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pozorovat a zapisovat svá pozorování |
třídit informace a materiály a aplikovat je do závěrečného portfolia |
spolupracovat s učitelem a žáky |
vyhledávat aktuální odbornou literaturu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat, jak vypadá práce v jedné školní třídě po dobu tří měsíců |
popsat a třídit výukové strategie podporujících rozvoj klíčových kompetencí |
seznámit se s konkrétní podobou Školního vzdělávacího programu |
jmenovat nově poznanou školní dokumentaci |
definovat a pojmenovat užité metody a formy práce, motivaci, způsoby hodnocení v pozorované třídě |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků, řešit nastalé problémy |
zúčastnit se mimoškolních aktivit se školní třídou |
rozvíjet schopnost reflektovat prožité a učit se z toho |
pracovat s odbornou literaturou a legislativními normami |
komunikovat s žáky, rodiči žáků a třídním učitelem |
používat aktivně popisný jazyk |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Studijní praxe, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|