|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / 9Č1S1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
9Č1S1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 1 (integrovaná výuka)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
20 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/Č1S1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je analyzovat předmětovou didaktiku věnovanou předmětům o přírodě a společnosti v primární škole, resp. didaktiku vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Analyzovat teoretickou a procesuální stránku této předmětové didaktiky. Dále je cílem analyzovat vzdělávací oblast RVP ZV - Člověk a jeho svět. Analyzovat možnosti začleňování jednotlivých průřezových témat RVP ZV do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Pochopit principy integrované výuky a možnosti jejího využití ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy. Analyzovat jednotlivé typy integrované výuky. Témata přednášek a seminářů budou využívat multilaterálních mezipředmětových vazeb formou vzorových témat z RVP ZV, tak aby bylo možné studentům ukázat nejen teoreticky, ale zejména prakticky, jak využívat mezipředmětové vazby (koncentrování učiva) na 1. stupni základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
Semestrální práce - příprava přírodovědné vycházky, zpracování příprav na vyučovací hodiny.
|
Obsah
|
Historický vývoj předmětů o přírodě a společnosti v primární škole.
2. Výuka předmětů o přírodě a společnosti v ostatních státech Evropy, jejich stručná charakteristika a možnosti inspirace pro českou primární školu.
3. RVP ZV a současné postavení předmětů o přírodě a společnosti - vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
4.Výchovně vzdělávací cíle v předmětech o přírodě a společnosti - přírodovědná gramotnost, environmentální gramotnost a další druhy gramotností, které souvisí se vzdělávacími okruhy Člověk a jeho svět.
5. Vzdělávací obsah předmětů o přírodě a společnosti v okruzích vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
6. Koncipování obsahu předmětů o přírodě a společnosti v okruzích vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
7. Integrovaná výuka, její podstata a možnosti využití multilaterálních mezipředmětových vazeb ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
8. Učitel integrovaného předmětu Člověk a jeho svět. Žák v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět.
9. Specifické vyučovací metody využívané v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět.
10. Badatelství v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět a jeho základní principy a využívání na 1. stupni základní školy.
11. Vyučovací formy v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět.
12. Tvorba projektů ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
13. Materiální didaktické prostředky v integrovaném předmětu Člověk a jeho světa jejich efektivní využívání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šimik, O. Člověk a jeho svět - úvod do studia. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015.
-
Základní:
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Základní:
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
-
Základní:
Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
-
Základní:
Šimik, O. Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání.. Ostrava: PeF OU, 2011.
-
Základní:
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Základní:
PODROUŽEK,L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole.. Plzeň: ZČU, 1999.
-
Základní:
Podroužek, Ladislav; Jůza, Jan. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-72-4.
-
Základní:
Čechurová, Milana; Havlíčková, Jana; Podroužek, Ladislav. Přírodověda 4 : člověk a jeho svět : pro 4. ročník základní školy. 2., doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-7235-590-7.
-
Základní:
Čechurová, Milana; Podroužek, Ladislav. Přírodověda 5 : pro 5. ročník základní školy : člověk a jeho svět : pracovní sešit. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-469-6.
-
Základní:
Podroužek, Ladislav. Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady ISSN 1335-0404 Roč. 12, č. 4 . 2003.
-
Základní:
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-431-X.
-
Základní:
Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
-
Rozšiřující:
Coufalová, Jana; Podroužek, Ladislav. Integrace přírodovědy a matematiky jako východisko pro badatelskou činnost žáků. Od činnosti k poznatku ISBN 80-7082-955-9 Plzeň : . 2003.
-
Rozšiřující:
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Prvouka I. pro 1. r. ZŠ/. SPN, 2007.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Prvouka II. pro 2. r. ZŠ. SPN, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Orientovat se v základních znalostech ze studia přírodních věd ze střední školy. Aplikovat znalosti z obecné pedagogiky a obecné didaktiky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Provést vybraná pozorování a pokusy a využít svých zkušeností a dovedností ze studia přírodních věd na základní a střední škole. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student charakterizuje základní didaktické kategorie (formy, metody, prostředky, cíle, obsah, koncepce)ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Student charakterizuje historický vývoj předmětů o přírodě a společnosti
Student charakterizuje integrovanou výuku a její možnosti využívání ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student dokáže popsat jednotlivé typy integrované výuky a možnosti jejich využití.
Student dokáže popsat a realizovat badatelskou výuku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Student charakterizuje a dokáže realizovat projektovou a kooperativní výuku v oblasti Člověk a jeho svět. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student charakterizuje a dokáže realizovat projektovou a kooperativní výuku v oblasti Člověk a jeho svět. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|