|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / ZTO1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
ZTO1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zdravotnická technika v ošetřovatelství1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
42 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními kategoriemi nejčastěji používaných zdravotnických prostředků na zdravotnických pracovištích, právními předpisy vztahujícími se k jejich užívání. Objasnit základní principy funkce vybraných zdravotnických prostředků, seznámit se základními pravidly pro jejich bezpečné použití, s riziky a kontraindikacemi v používání vybraných zdravotnických prostředků.
|
Požadavky na studenta
|
100% docházka
aktivní přístup
úspěšné splnění požadavků k zápočtu
|
Obsah
|
Přednášky:
- Standardní zdravotnická pracoviště, uspořádání, přístrojová technika, plyny a tlakové lahve
- Legislativa týkající se používání zdravotnických přístrojů, zdravotnické techniky
- Třídění zdravotnických přístrojů, zdravotnické techniky
- Provozní dokumentace zdravotnických přístrojů, zdravotnické techniky
- Metrologie ve zdravotnictví
- Zdravotnické prostředky - obsluha a aplikace, provozní kontrola a údržba ZP v praxi:
- lůžka a matrace
- měření fyziologických funkcí, vybrané metody
- monitory vitálních funkcí
- EKG - správná praxe EKG
- infuzní pumpy a injekční dávkovače
Cvičení:
- Správná technologie měření hmotnosti, TK a teploty (zaměřené na použití digitálních tlakoměrů a digitálních a infračervených teploměrů).
- Ukázky různých přístrojů formou prezentace, posluchači na základě meddev zkoušejí určovat třídu ZP a následně povinnosti z toho vyplývající.
- Rozlišování zásuvek dle barev a přiřazování přístrojů do nich zapojených.
- Praktická cvičení měření krevního tlaku (auskultačně + oscilometricky, palpačně). Dále teplot různými metodami (Hg, bez Hg, bezkontaktně IR teploměrem), jejich porovnání a zhodnocení přesností, diskuse nad vlivem prostředí na měření na základě přednášené problematiky.
- Správné použití běžně používané infuzní techniky, možné kontraindikace, možné problémy použití infuzní techniky, využití pulzní oxymetrie k monitorování saturace krve kyslíkem, kontraindikace + problémy a rizika monitorování (barva pleti, tetáž, lakované nehty atd.).
- Měření EKG, ambulantní, dlouhodobé sledování (ARO, JIP).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dílčí manuály k přístrojové technice.
-
Základní:
HRAZDIRA, Ivo a Vojtěch MORNSTEIN. Lékařská biofyzika a přístrojová technika. Brno: Neptun, 2001. ISBN 80-200-1308-3.
-
Základní:
Zákon č. 505/1990 Sb. - o metrologii a související předpisy, v aktuálním znění.
-
Doporučená:
ROSINA, Jozef. Biofyzika: pro zdravotnické a biomedicínské obory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-802-4742-373.
-
Doporučená:
STŘEDA, Leoš a Karel HÁNA. EHealth a telemedicína: učebnice pro vysoké školy. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5764-3.
-
Doporučená:
Rozman, Jiří. Elektronické přístroje v lékařství. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1308-3.
-
Doporučená:
HOMOLKA, Pavel. Monitorování krevního tlaku v klinické praxi a biologické rytmy: pro zdravotnické a biomedicínské obory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-802-4728-964.
-
Doporučená:
Bartůněk, Petr,; Jurásková, Dana,; Heczková, Jana,; Nalos, Daniel. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. 2016. ISBN 978-80-247-4343-1.
-
Doporučená:
BENEŠ, Jiří, Jaroslava KYMPLOVÁ a František VÍTEK. Základy fyziky pro lékařské a zdravotnické obory: pro studium i praxi.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-802-4747-125.
-
Doporučená:
Zákon č. 505/1990 Sb. - o metrologii a související předpisy, v aktuálním znění.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
8
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
8
|
Celkem
|
46
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Nejsou stanoveny žádné specifické odborné znalosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Nejsou stanoveny žádné specifické odborné dovednosti. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí předepsanou legislativu |
popíše třídění zdravotnických přístrojů, zdravotnické techniky |
charakterizuje provozní dokumentaci zdravotnických přístrojů, zdravotnické techniky |
popíše uspořádání standardního zdravotnického pracoviště ve vztahu k přístrojové technice |
charakterizuje obsluhu, kontrolu a údržbu vybraných zdravotnických prostředků - lůžka, ATD matrace - v praxi |
popíše obsluhu, kontrolu a údržbu vybraných zdravotnických prostředků - monitory vitálních funkcí - v praxi |
popíše obsluhu, kontrolu a údržbu vybraných zdravotnických prostředků - EKG - v praxi |
popíše obsluhu, kontrolu a údržbu vybraných zdravotnických prostředků - infuzní pumpy a injekční dávkovače - v praxi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
manipuluje s lůžkem včetně specifické matrace |
meří fyziologické funkce |
meří fyziologické funkce pomocí monitoru vitálních funkcí |
správně používá EKG |
správně používá infuzní pumpy a injekční dávkovače |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|