|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / ZPP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
ZPP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zdravotnická psychologie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenty s problematikou zdravotnické psychologie zaměřené na oblast porodní asistence.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast v hodinách cvičení
práce na projektu
zápočtový test z probrané látky
|
Obsah
|
Psychologie ženy, vývoj k ženství.
Psychologie těhotných žen, psychoprofylaxe.
Nepříznivé psycho-sociální faktory ovlivňující těhotenství.
Psychologická problematika potratu, interrupce.
Porod jako náročná životní situace.
Partner u porodu, podpora rodičky.
Porod mrtvého plodu, psychoterapeutická práce s rodinou.
Psychologická problematika práce s rodinou při narození dítěte s vrozenou vývojovou vadou.
Psychologie šestinedělí.
Balintovská skupina, rozvoj empatie, sebepoznání.
Krizová intervence v práci porodní asistentky, psychoterapie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Ratislavová, Kateřina. Aplikovaná psychologie porodnictví. 1. vyd. Praha : Reklamní atelier Area, 2008. ISBN 978-80-254-2186-4.
-
Základní:
Takács, Lea; Sobotková, Daniela; Šulová, Lenka. Psychologie v perinatální péči : praktické otázky a náročné situace. 2015. ISBN 978-80-247-5127-6.
-
Doporučená:
BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015.
-
Doporučená:
Škodová, Zuzana. PSYCHOLÓGIA V PÔRODNEJ ASISTENCII. Martin, 2018. ISBN 978-80-8187-044-6.
-
Doporučená:
Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
-
Doporučená:
Zacharová, E., Hermanová, M., Šrámková, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti z oblasti obecné, sociální, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a psychopatologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student vysvětlí rozdíly ve vývoji jedince k mužství a ženství |
popíše psychiku ženy v souvislosti s reprodukčním cyklem |
popíše psychiku ženy v jednotlivých trimestrech gravidity |
identifikuje obranné psychické mechanismy při porodu |
analyzuje psychosociální faktory, které působí v těhotenství, při porodu a v šestinedělí a ovlivňují zdraví ženy |
popíše psychologické metody tlumení bolesti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prakticky realizuje účast v supervizní skupině |
prakticky realizuje sebereflexi v průběhu cvičení |
projevuje empatii v modelových situacích |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|