|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / ZKL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
ZKL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy komunikace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení se základy teorie komunikace verbální i neverbální. Získání elementárních znalostí a objasnění pravidel komunikace ve zdravotnické praxi i pro osobnostní růst. Aktivizačními metodami si studenti osvojí a zdokonalí komunikační dovednosti.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní přístup, sebereflexe, zpracování dílčích úkolů, docházka k zápočtu 80% , zápočtový test
|
Obsah
|
Přednášky: 1. Úvod do předmětu - pojem komunikace, struktura a význam komunikace ve zdravotnictví. Druhy komunikace, verbální komunikace - poruchy a bariéry. Formy neverbální komunikace. Empatie. 2. Rozhovor - typy, fáze, předpoklady úspěšného rozhovoru, chyby v realizaci rozhovoru. Umění vést dialog. Zpětná vazba, ocenění. Komunikační dovednosti při prezentaci. Tréma. 3 Chyby sociální percepce a jak se jich vyvarovat. Asertivita - asertivní práva, techniky, asertivní přijímání oprávněné a neoprávněné kritiky. 4. Konfliktní situace a jejich zvládání. Devalvace, evalvace, altruismus, iatropatogenie, mlčenlivost. Syndrom vyhoření /burn-out/. Cvičení: 1. Nácvik neverbální komunikace. Předávání informací verbální komunikací. Jednocestná komunikace. Laevittovy čtverce. Sebepoznávání, sebeakceptace, sebeprezentace. Sociálně psychologický výcvik. 2 Rozvoj komunikačních technik- rozhovor, technika kladení otázek, argumentace, zpětná vazba. Komunikační dovednosti při Power-pointové prezentaci. 3. Sociální percepce v komunikaci. Test sociální percepce. Asertivní techniky v praxi. Video ukázky, modelové situace. 4. Zvládání konfliktních situací.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Ptáček, R., Bartůněk P a kol. Etika a komunikace v medicíně. Praha. Grada.2011.s.528. ISBN 978-80-247-3976-2..
-
Základní:
Plamínek J. Komunikace a prezentace. vyd.2. Praha. Grada.2012.s.200. ISBN 978-80-247-4484-1..
-
Základní:
Scharlau, Ch. Trénink úspěšné komunikace. Praha. Grada. 2010.s.112. ISBN 978-80-247-3301-2..
-
Základní:
Špatenková N., Králová J. Základní otázky komunikace. Praha Grada, 2009. ISBN 978-80-7262-599-4.
-
Doporučená:
Medlíková ,O. Přesvědčivá prezentace. Praha. Grada. 2010.s.144. ISBN 978-80-247-3455-2..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
12
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou stanoveny žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vědomosti absolventa: Absolventi popíší formy verbální komunikace a specifikují problematiku předávání informací. Objasní techniky asertivity a konfliktních situací. Dovednosti absolventa: Absolvent si osvojí základní dovednosti v oblasti sociální komunikace důležité v mezilidských i pracovních vztazích a bude schopen se vyvarovat stereotypu informačních a komunikačních bariér. Získá komunikační dovednosti v oblasti neverbální komunikace, rozliší chyby sociální percepce, objasní a demonstruje asertivní techniky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|