|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / TOK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
TOK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie ošetřovatelství a komunitní péče
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
46 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Porozumět souvislostem historického vývoje v oblasti ošetřovatelství až do současnosti. Osvojit si terminologii oboru ošetřovatelství. Přijmout filosofii holistického přístupu. Porozumět základním koncepcím ošetřovatelství.
|
Požadavky na studenta
|
90%docházka zápočet: test ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky Historie ošetřovatelství - vývoj ošetřovatelské profese, vývojové linie péče. Ošetřovatelství jako vědní disciplína, definice vývoj v České republice a zahraničí. Evropská strategie péče o zdraví a nová koncepce ošetřovatelství. Profesní vzdělávání a kompetence Zdravotnického záchranáře v praxi. Specializační vzdělávání, celoživotní vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků. Registr zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Nové kurikulum podle evropské strategie SZO. Ošetřovatelská praxe, metody a formy ošetřovatelské péče a zdravotní péče, ošetřovatelské systémy. Standardizace v ošetřovatelství a řízení kvality v ošetřovatelství. Základy transkulturního ošetřovatleství. Teorie zdrojů lidského zdraví dle Hornunga. Komunita, komunitní práce, komunitní péče, komunitní ošetřovatelství. Vybrané historické ukazatele komunitní práce. Komunitní péče a její obecné principy. Teorie komunitního ošetřovatelství. Etika v komunitním ošetřovatelství. Zdravotní služby a instituce v komunitní a domácí péči. Ošetřování pacientů ve vlastním sociálním prostředí. Primární zdravotní a ošetřovatelská péče. Prevence primární, sekundární, terciální. Profesní organizace nelékařských zdravotnických pracovníků. Role a osobnost nelékařského zdravotnického pracovníka. Prezentace studentů, udělování zápočtu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Plevová, Ilona. Ošetřovatelství I. 2018. ISBN 978-80-271-0888-6.
-
Základní:
Plevová, Ilona. Ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
-
Základní:
Trachtová, Eva. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu : učební texty pro vyšší zdravotnické školy, bakalářské a magisterské studium, specializační studium sester. 2018. ISBN 978-80-7013-590-7.
-
Základní:
PODRAZILOVÁ, P., KRAUSE, M. ĎURÁČOVÁ, L. KUČEROVÁ, T. Teorie ošetřovatelství.. Liberec: Technická Univerzita v Liberci, 2016. ISBN 978-80-7494-297-6.
-
Základní:
Jarošová, Darja. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.
-
Doporučená:
Kutnohorská, Jana. Historie ošetřovatelství. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
-
Doporučená:
Pavlíková, Slavomíra. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
-
Doporučená:
TÓTHOVÁ, Valérie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. přeprac.. Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
Doporučená:
JAROŠOVÁ, D., ZELANÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech.. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
-
Doporučená:
Mastiliaková, Dagmar. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika : v moderní ošetřovatelské praxi. 2014. ISBN 978-80-247-5376-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
55
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše historický vývoj ošetřovatelství v ČR a ve světě |
definuje pojem komunita a vysvětlí její hlavní sociální funkce |
charakterizuje zdravotní služby a instituce v komunitní a domácí péči |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu |
vyhodnocuje základní potřeby jedince |
ovládá metodologii ošetřovatelství |
používá odbornou ošetřovatelskou terminologii |
odlišuje pojmy komunitní práce, komunitní péče a komunitní ošetřovatelství |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|