|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / SODP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
SODP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ošetřovatelská péče o nemocné ve stomato
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
47 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vymezit základní aspekty ošetřovatelství v ošetřovatelské péči o tyto nemocné.
Objasnit a naučit používat holistického přístupu při ošetřování pacientů/klientů. Naučit se
správně identifikovat příznaky signalizující onemocnění, klinicky zhodnotit akutní stav pacienta, aplikovat ošetřovatelský proces včetně ošetřovatelských postupů a výkonů, které se týkají pacienta/klienta v problematice výše uvedeného předmětu.
Nacvičit techniky verbální a neverbální komunikace, používat edukační programy.
Naučit se pracovat v týmu, přijmout a respektovat interdisciplinární vztahy, spolupracovat s rodinnými příslušníky a agenturami ošetřovatelské péče a respektovat práva a důstojnost pacientů/klientů. V neposlední řadě se orientovat v moderní diagnostice.
Předmět je koncipován jako teoreticko praktický a poskytuje odborné informace o klinickém obraze nemocných se stomatochirurgickými, oftalmologickými, dermatologickými a otorinolaryngologickými chorobami a ošetřovatelské péči o tyto nemocné.
|
Požadavky na studenta
|
80% docházka Samostatná práce Zápočtový test 80% Ústní zkouška
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
I. Ošetřovatelská péče o nemocné ve stomatochirurgii
1. Ošetřovatelský proces u nemocného se zánětlivým onemocněním v dutině ústní.
2. Ošetřovatelský proces u nemocného s úrazovými stavy. Úrazy zubů a čelistí.
3. Ošetřovatelský proces u nemocného s nádorovým onemocněním v oblasti úst a čelistí.
4. Úloha sestry v paradontologii, prevence zubního kazu, zubní kaz.
II. Ošetřovatelská péče o nemocné v oftalmologii
1. Ošetřovatelský proces u nemocného se zánětlivým onemocněním oka i nezánětlivým
onemocněním oka.
2. Ošetřovatelský proces u nemocného s refrakčními vadami, péče o slabozraké a nevidomé.
3. Ošetřovatelský proces u nemocného s kataraktou a glaukomem.
4. Ošetřovatelský proces u nemocného s úrazy oka, zásady první pomoci.
5. Ošetřovatelský proces u nemocného před a po operaci.
III. Ošetřovatelská péče o nemocné v dermatologii
Úloha sestry a její podíl na realizaci diagnostických metod.
Ošetřovatelský proces u nemocného s ekzémovým onemocněním, akutní a chronický
kontaktní ekzém, atopický ekzém.
Ošetřovatelský proces u nemocného s plísňovým onemocněním kůže.
Ošetřovatelský proces u nemocného s hnisavým onemocněním kůže.
Ošetřovatelský proces u nemocného s lupénkou.
Ošetřovatelský proces u nemocného se závažnými stavy, scabies, boreliové infekce, urticaria.
Ošetřovatelský proces u nemocného s kožními nádory, bazaliom, melanom.
IV . Ošetřovatelská péče o nemocné v ORL
1. Úloha sestry a její podíl na realizaci diagnostických metod.
2. Ošetřovatelský proces u nemocného se zánětlivými onemocněními.
3. Ošetřovatelský proces u nemocného s poruchami sluchu, hluchotou. Morbus Méniéri.
4. Ošetřovatelský proces u nemocného s poruchami hlasu a řeči.
5. Ošetřovatelský proces u nemocného s nádorovým onemocněním.
6. Ošetřovatelský proces u nemocného s krvácením z nosu, úrazy a cizí tělesa v ORL.
7. Zvláštnosti v před a pooperační péči.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. MUDr. Vladimír Resl, CSc. ,
-
Přednášející:
MUDr. Šárka Belfínová (25%),
MUDr. Lubor Hostička (25%),
MDDr. Miroslava Chalupová (25%),
MUDr. Tomáš Kostlivý (25%),
Prof. MUDr. Vladimír Resl, CSc. (25%),
Doc. MUDr. Jaroslav Slípka, CSc. (25%),
-
Cvičící:
Mgr. Jana Janská (100%),
Doc. MUDr. Jaroslav Slípka, CSc. (100%),
Mgr. Barbora Veselá (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Resl, Vladimír. Dermatovenerologie : učební texty pro bakalářské studium. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0456-6.
-
Základní:
Resl, Vladimír. ZÁKLADNÍ PŘEHLED DERMATOVENEROLOGIE. URI: http://hdl.handle.net/11025/45380, 2021.
-
Doporučená:
Korting, H.Ch., Arenberger, P. Dermatologická terapie.
-
Doporučená:
Doenges, E.M., Moorhouse, M.F. Kapesní průvodce zdravotní sestry.
-
Doporučená:
Mikešová, Z. Kapitoly z ošetřovatelské péče. I.II.,.
-
Doporučená:
Arenberger, P., Obstává, I. Obecná dermatovenerologie.
-
Doporučená:
Kolín, J. Oftalmologie praktického lékaře.
-
Doporučená:
Kilián, J.a kol. Stomatologie pro studující všeobecného lékařství.
-
Doporučená:
Resl, V. a kol. Učební texty pro bakalářské studium dermatovenerologie.
-
Doporučená:
Arenberger, P. a kol. Vybrané kapitoly z ORL, kožního a očního lékařství.
-
Doporučená:
Jedličková, O., Raszka. M. Vybrané kapitoly z ortodontie a dentoalveolární chirurgie..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
42
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
8
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
2
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
32
|
Celkem
|
134
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti anatomie, fyziologie a patologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat znalosti předmětu Ošetřovatelský proces do praktických činností |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat a identifikovat příznaky signalizující onemocnění |
definovat diagnostiku a léčbu v dermatovenerologii, ORL, stomatochirurgii, ofralmologii |
vysvětlit zásady péče o nemocné s nádorovým onemocněním a po úrazech ve stomatochirurgii, s omenocněním ORL, očním onemocněním a dermatovenerologii |
zhodnotit akutní stav pacienta |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
naplánovat vhodné ošetřovatelské intervence, vyhodnotit efektivitu ošetřovatelských intervencí |
aplikovat péči o hygienu dutiny ústní obecně i o nemocné po stomatochirurgických výkonech |
aplikovat ošetřovatelský proces u chorob kůže a pohlavně přenosných infekcí, v ORL, v ofralmologii, ve stomatochirurgii |
zhodnotit akutní stav pacienta |
edukovat pacienta před vyšetřením nebo operačním výkonem |
realizovat ošetřovatelskou pooperační péči o pacienta po výkonu ORL, stomatochirurgickém a oftalmologickém |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|